برندگان و بازندگان بحران اقتصادی

کم‌کم با فرو نشستن بحران اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ دامن‌گیر اقتصاد جهان شده است و ایجاد ثبات نسبی، امکان قضاوت در مورد وضعیت کنونی کسب و کارها آسان‌تر شده است. لینک‌داین در همین راستا با بررسی داده‌های موجود خود به نمودار بسیار جالب زیر رسیده است: +

در این نمودار صنایع رشدیافته در طول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در سمت راست با رنگ سبز و صنایع در حال افول در سمت چپ با رنگ قرمز نمایش داده شده‌اند. برای من جالب بود که مشاوره‌ی مدیریت یک صنعت در طول دوران بحران اقتصادی یک صنعت در حال رشد بوده است. صنایع در حال افول هم جالب‌اند. به‌غیر از صنایع مالی و بانک‌داری که سقوط‌شان طبیعی به‌نظر می‌رسد، سقوط صنایع مخابراتی و صنایع غذایی و دارویی بسیار عجیب و جالب است.

نکته‌ی جالب این‌جاست که این نمودار به‌سفارش آژانس فدرالی تهیه شده که مسئولیت تهیه‌ و گزارش آمارهای اقتصادی آمریکا را برعهده دارد. این آژانس سال‌های پیش این گزارش را خودش تهیه می‌کرده و امسال با توجه به رشد روزافزون لینک‌داین، این کار به این شرکت واگذار شده است!

دوست داشتم!
۱۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

6 دیدگاه برای «برندگان و بازندگان بحران اقتصادی»

  1. اتفاقا برعکس نظر شما در دوران رکود هدف افزایش بهره‌وری نیست! در دوران رکود هدف اصلی برنامه‌ریزی برای رشد در روزهای پس از رکود است. این را پارسال استادی که در کارگاه مشاوره‌ی مدیریت برگزار شده توسط انجمن مشاوران مدیریت ایران تدریس کردند ضمن کارگاه بیان کردند.

  2. سلام
    ممنون پست خیلی خوبی بود
    رشد صنعت مشاوره مدیریت در دوران بحران به نظرم خیلی عجیب نیست چون وقتی که مدیران مشکل دارند سراغ مشاور می روند
    کمبود منابع باعث می شود که افراد به دنبال افزایش بهره وری باشند و برای همین هم از مشاور کمک می خواهند
    پایدنده باشید

  3. کاملا درست می‌فرمایید. متأسفانه حتا کلی‌ترین آمار هم در دسترس نیست؛ چه برسد به آمار دقیق. 🙁

  4. خیلی جالب است. مضحک قضیه اینجاست که در ایران موضوع به میزان زیادی برعکس است. یعنی مواردی که در دنیا رشد دارند در ایران رو به افول هستند و مواردی که در دنیا رو به افول هستند، در ایران رشد دارند. اینجاست که باید گفت مملکته داریم ؟!

  5. بدست آوردن چنین آمارهایی بسیار جالب بوده و جای تحسین دارد ،بدون آمار و اطلاعات چگونه میتوان برای ایجاد کسب وکار و توسعه صنایع برنامه ریزی نمود این در حالی است که در کشور ما حتی بانک مرکزی از ارائه آمار های دقیق اقتصادی خودداری میکند و یا گاها” از ارئه آمار به طوریکه حتی ارگانهای دولتی نیز در این باره دچار سردرگمی میشوند.همچنین با مراجعه به سایت آمار کشور در بسیاری از زمینه ها با یک امار و اطلاعات کلی مواجه میشویم که به هیچ عنوان نیاز ما را در تهیه برنامه ها ، استراتژیها و گزارشات تامین نمی نماید و متاسفانه این موارد با مراجعه به سایتهای دیگر سازمانها و یا حتی مراجعه حضوری نیز مشهود است.بطور مثال دریافت اطلاعات در مورد ظرفیت اسمی و واقعی صنایع و یا تعداد و اسامی صنایع فعال و غیر فعال ،عدم اطلاعات دقیق راجع به میزان ورود فلان محصول به داخل کشور در اداره گمرک (کلیه آمارها بر اساس وزن میباشد) ،عدم اطلاعات به روز در مورد میزان ساخت وساز در استانها و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *