۶ پیش‌بینی برای بازار مشاوره در سال ۲۰۱۱

دنبال کردن اخبار بازار مشاوره‌ی مدیریت در سطح جهان برای من جذابیت بسیاری دارد. بعدتر در پستی مستقل به منابع خبری که می‌توانید از آن‌ها این اخبار را دنبال کنید اشاره خواهم کرد. در این پست به ۶ پیش‌بینی در مورد وضعیت بازار مشاوره در سال ۲۰۱۱ می‌پردازیم:

  1. درخواست خدمات مشاوره از سوی بخش خصوصی به سودآوری آن‌ها بستگی دارد (البته جز در مواردی که قرار است بازسازماندهی یا بازمهندسی سازمان اتفاق بیفتد.) با خروج نسبی اقتصاد جهان از رکود در سال ۲۰۱۱، پیش‌بینی می‌شود که حجم پروژه‌های مشاوره‌ برای بخش خصوصی افزایش یابد. البته صنایع زیر احتمالا اوضاع به‌تری در این زمینه خواهند داشت: انرژی و خدمات عمومی (Utilities)، کارخانه‌های تولیدی، شرکت‌های مخابراتی، رسانه‌ها و شرکت‌های سرگرمی‌ساز و احتمالا خرده‌فروشی‌ها.
  2. هر چند در بازار داغ سیاست، پروژه‌های مشاوره پول ـ تلف‌کن (!) محسوب می‌شوند؛ اما پروژه‌های تغییر ساختار بخش دولتی یا کاهش‌دهنده‌ی هزینه‌ها این روزها برای بخش دولتی از هر زمانی واجب‌ترند. بنابراین حجم پروژه‌ها در حوزه‌ی دولت و بخش عمومی هم افزایش خواهند یافت؛ البته فقط حجم‌اش نه پول‌اش!
  3. پیش‌بینی می‌شود که درآمد کلی صنعت مشاوره بین ۵ تا ۶ درصد افزایش یابد.
  4. فشارها برای کاهش هزینه‌های مشاوره هم‌چنان ادامه خواهند یافت؛ هر چند کم‌تر از پارسال. احتمالا تنها در حوزه‌ی خدمات مالی این فشارها تا حدود زیادی کاهش خواهند یافت. به همین دلیل است که سودآوری صنعت مشاوره به افزایش تعداد روزهایی که پروژه وجود دارد (کو پروژه!؟) وابسته می‌شود؛ بنابراین حجم پروژه‌های مشاوره افزایش خواهد یافت. بنابراین بازاریابی در صنعت مشاوره در سال پیشِ رو، از اهمیتی استراتژیک برخوردار خواهد بود.
  5. فقط درآمد مشاورانی افزایش خواهد یافت که کارفرمای‌شان را عوض کنند. اوضاع مالی صنعت بسیار خراب است؛ بنابراین دستمزدها و مزایایی که چند سال است ثابت مانده‌اند تغییر چندانی نخواهند کرد. اما همان طور که در پیش‌بینی‌های قبلی دیدید، رقابت در صنعت مشاوره با توجه به رکود آن افزایش خواهد یافت؛ بنابراین جذب مشاوران متخصص به یک سلاح استراتژیک شرکت‌های مشاوره در این رقابت تبدیل خواهد شد. به همین دلیل است که احتمالا مشاورانی که بخواهند کارشان را عوض کنند، می‌توانند دستمزدهای‌شان را افزایش دهند. افزایش شدید نرخ استخدام شرکت‌های بزرگ مشاوره تا حدودی نشان‌دهنده‌ی همین موضوع است. و به همین دلیل است که در سوی مقابل، حفظ نیروی انسانی متخصص در سازمان، برای شرکت‌های مشاوره حیاتی است.
  6. در پیش‌بینی شماره‌ی ۵ به این پیش‌بینی اشاره شد: اوضاع استخدام در صنعت مشاوره بهبود چشم‌گیری خواهد یافت. البته برای مشاوران متخصص نه آدم‌های تازه‌کار و کارشناسان بی‌تخصص همه فن حریف!

پ.ن. ۲ و ۴ و ۵ با شرایط بازار مشاوره در ایران هم مشابهت دارند. مشاوران ایرانی لازم است به این سه پیش‌بینی توجه عمیقی بکنند.

منبع

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *