راه‌کاو: خبرنامه‌ی ایمیلی کار حرفه‌ای

هفت سال پیش وقتی گزاره‌ها را به‌عنوان وبلاگ شخصی آغاز کردم، هیچ‌‌گاه تصور نمی‌کردم که تا این حد منشأ خیر و برکت در زمینه‌ی زندگی شغلی و شخصی من شود. هدف از راه‌اندازی گزاره‌ها ایجاد یک تعهد بیرونی برای استمرار یادگیری و مطالعه و هم‌چنین تمرین برای متفاوت دیدن و ساده نوشتن درباره‌ی تجربیات و ایده‌های شخصی در حوزه‌های مدیریت و مهارت‌های شغلی حرفه‌ای بود. حالا با گذر از این هفت سال و اتفاقات جذابی که گزاره‌ها رقم زد و با در نظر گرفتن ماهیت کارکردی گزاره‌ها یعنی “مدیریت و کار حرفه‌ای به زبان زندگی” تصمیم گرفتم تا پروژه‌های جدیدی را در کنار گزاره‌ها آغاز کنم. این پروژه‌ها البته به‌هیچ عنوان روی گزاره‌ها به‌عنوان وب‌سایت اصلی من سایه نخواهند انداخت. می‌توانیم آن‌ها را به‌عنوان محصولات جانبی از گزاره‌ها در نظر بگیریم که در صورتی که راه خودشان را پیدا کنند می‌توانند به‌صورت مستقل به کار خود ادامه بدهند. 🙂

این هفته اولین محصول “گزاره‌ها” آغاز به کار خواهد کرد؛ محصولی که با یکی از دو حوزه‌‌ی اصلی موضوعی گزاره‌ها در ارتباط مستقیم است: کار حرفه‌ای! همه‌ی ما از روزی که وارد بازار کار می‌شویم، اولین هدف‌مان موفقیت و پیش‌رفت شغلی است. اما چند سالی که از دوران کار کردن‌مان گذشت با این حقیقت مواجه می‌شویم که آن‌قدرها هم پیش‌رفت نکرده‌ایم: هنوز همان کارشناس جزء باقی مانده‌ایم، حقوق‌مان آن‌قدرها افزایش پیدا نکرده و از همه مهم‌تر با وجود سخت‌کوشی و صرف انرژی بسیار زیاد، به نتیجه‌ی چندان قابل توجهی نمی‌رسیم. حالا این‌ها از مشکلات مربوط به نارضایتی ما از شغل‌ و سازمان محل کارمان جدا هستند.

به‌عنوان مشاور و یک فرد فعال در فضای کسب‌وکارها و سازمان‌های هر دو بخش دولتی و خصوصی بارها دیده‌ام که بزرگ‌ترین مشکل ما در این زمینه این است که مهارت‌های کاری حرفه‌ای را نه در دوران تحصیل و نه در زمان اشتغال به ما یاد نداده‌اند. اما حتی برای افرادی که این مشکل را تشخیص داده باشند هم راه‌حل قابل قبولی در دسترس نیست. افرادی که به‌دنبال یادگیری مهارت‌های کار حرفه‌ای باشند با مسائل زیر مواجه‌اند:

۱- یکی از بزرگ‌ترین از مشکلات بزرگ ما کمبود منابع غنی در این زمینه است. معمولا مباحث کار حرفه‌ای به‌صورت پراکنده و به‌عنوان مطالبی جانبی در سایت‌های کسب‌وکاری و فناوری و حتی سبک زندگی مطرح می‌شوند؛ اما یک مرجع مشخص در این زمینه وجود ندارد!

۲- کتاب‌های زیادی در مورد آموزش این مهارت‌ها وجود دارند؛ اما تشخیص کتاب‌های باکیفیت از کتاب‌های بازاری کار آسانی نیست. این تازه بعد از حل این مشکل است که: باید چه مهارت‌هایی را یاد بگیریم؟

۳- برای یادگیری مهارت‌های کار حرفه‌ای کلاس‌های مختلفی هم وجود دارند؛ اما به‌دلیل هزینه‌های بسیار بالای آن‌ها افراد بیش‌تر در قالب آموزش‌های رسمی سازمانی به این کلاس‌ها دسترسی دارند.

از همه‌ی این مشکلات که بگذریم، مشکل کمبود وقت و بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی ما در عصر شبکه‌های اجتماعی موبایلی را نیز نباید فراموش کرد!

چه می‌شود کرد؟ پیشنهاد من برای حل مشکلات بالا این است: یک تعهد بیرونی برای خودمان ایجاد کنیم که وقت زیادی را هم از ما نگیرد! اما چگونه؟ براساس تجربیات‌م در زمینه‌ی تولید محتوا و آموزش، تصمیم گرفتم یک راه‌حل خیلی ساده در این زمینه ارائه بدهم: یک خبرنامه‌ی ایمیلی با محتوای کوتاه آموزشی در زمینه‌ی مهارت‌های کار حرفه‌ای.

راه‌کاو” خبرنامه‌ی ایمیلی مهارت‌های کار حرفه‌ای است که از این هفته کار خودش را آغاز می‌کند. شیوه‌ی کار به این شکل است: بعد از ثبت‌ ایمیل‌تان در راه‌کاو، هر هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه یک ایمیل دریافت می‌کنید که حاوی یک متن ۳۰۰ کلمه‌ای آموزشی در زمینه‌ی مهارت‌های کار حرفه‌ای است (۳۰۰ کلمه در واقع برابر یک ستون نصف صفحه‌ای یک روزنامه است که خواندن‌ش چند دقیقه‌ای بیش‌تر زمان نمی‌برد!) تلاش کرده‌ام تا این متن‌ها، ساده و کاربردی و از نظر موضوعی بسیار متنوع باشند تا با همین مطالعه‌ی ساده‌ی هفتگی بتوانید کم‌کم شایستگی‌های حرفه‌ای خود را ارتقا دهید. هم‌چنین روزهای شنبه نیز یک ایمیل شامل لینک‌های منتخب هفته‌ در زمینه‌ی کار حرفه‌ای را دریافت خواهید کرد.

مطالب “راه‌کاو” صرفا به ایمیل شما ارسال خواهند شد و در وب‌سایت منتشر نمی‌شوند. ضمنا ایمیل شما حتما محفوظ خواهد بود و به‌هیچ عنوان ایمیل‌های اسپم برای شما ارسال نخواهد شد. تنها ممکن است هر از گاهی ایمیلی شامل معرفی یک محصول /کتاب / کلاس / اپلیکیشن مرتبط با موضوع کار حرفه‌ای برای شما ارسال کنم.

امیدوارم این پروژه‌ی جدید گزاره‌ها بتواند به شما در حرکت‌تان به سمت موفقیت شغلی کمک کند. ایمیل‌تان را در راه‌کاو ثبت کنید و آن را به دوستان‌تان معرفی کنید. اولین ایمیل “راه‌کاو” حوالی ظهر روز یکشنبه (فردا) ارسال خواهد شد.

منتظر پروژه‌ها و محصولات بعدی گزاره‌ها باشید. 🙂

دوست داشتم!
۱۲
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

6 دیدگاه برای «راه‌کاو: خبرنامه‌ی ایمیلی کار حرفه‌ای»

  1. مهندس عزیز
    چه خبر خوبی، بی شک این اقدام هم منشاء خیر خواهد بود. مشتاقانه راه کاو را خواهم خواند.
    سربلند باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *