درس‌هایی از فوتبال برای کسب و کار (۳۵)

“من نمره‌ی هشت از ۱۰ می‌دهم . فصل بسیار، بسیار خوبی بود. اگر پیش از شروع فصل به من می‌گفتند که قرار است قهرمان کوپا و نایب قهرمان لالیگا شوم و به نیمه نهایی چمپیونزلیگ برسم، مطمئنا خیلی خوشحال می‌شدم. اما در این باشگاه همیشه انتظارات بیشتر می‌شود . ما در راه رسیدن به فینال اروپا بودیم؛ اما این اتفاق فصل بعد با تلاش بیش‌تر و بیش‌تر ، محقق خواهد شد.” (ایکر کاسیاس درباره‌ی وضعیت این فصل رئال مادرید؛ این‌جا)

در ادبیات مدیریت استراتژیک، موضوعی داریم به نام هدف بلندپروازانه (BeeHag.) گفته می‌شود که شما باید هدفی رؤیایی را که به‌عنوان به‌ترین موفقیت ممکن در ذهن‌تان دارید، به‌عنوان هدف کسب و کارتان (و البته زندگی‌تان) تعیین کنید و بعد برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی و تلاش کنید. این اصطلاح ابداع جیم کالینز است که در کتاب “ساختن برای ماندن” به آن اشاره نموده است. طبق تعریف او (به نقل از ویکی‌پدیا): “یک بی‌هاگ واقعی، هدفی است روشن و انگیزش‌بخش که به‌عنوان نقطه‌ی کانونی تمرکز فعالیت‌ها و تلاش‌ها عمل می‌کند و کاتالیزوری شفاف برای روح تیم است. این هدف یک خط پایان مشخص دارد؛ بنابراین سازمان می‌تواند متوجه شود که چه زمانی به آن هدف دست‌یافته است.” بی‌هاگ هدفی ۱۰ تا ۳۰ ساله است که به‌نوعی چشم‌انداز سازمان را در یک هدف مشخص خلاصه می‌کند. به‌عنوان مثال بی‌هاگ توئیتر “تبدیل شدن به نبض سیاره” است! برای آشنایی بیش‌تر و دیدن نمونه‌های دیگری از بی‌هاگ، به صفحه‌ی ویکی‌پدیای مربوط به بی‌هاگ نگاهی بیاندازید.

در این‌جا می‌بینیم که کاسیاس هدف بلندپروازانه‌ی رئال را تمرکز روی رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا دانسته است. حالا فصل قبل نشد؛ سی فصل بعد! این می‌‌شود بی‌هاگ رئال مادرید. 😉

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

6 دیدگاه برای «درس‌هایی از فوتبال برای کسب و کار (۳۵)»

  1. شما حق نداشتید بدون اجازه نوشته‌ی کس دیگری را استفاده کنید. توجیه هم نکنید؛ حذف لینکی که در متن بوده از دست‌تان در رفته. من علاقه‌ای به ادامه‌ی این بحث ندارم. ممنون می‌شوم که از این پس من را با کپی پیست نوشته‌های‌ام بیش از این معروف نکنید. والسلام.

  2. در هر صورت من منبع رو ذکر کرده بودم و فکر نمیکنم بابت مطالب بدون کپی رایت چیزی بیشتر از این حق شما باشه !

  3. کسی از شما خواسته بیایید در نقش “توسعه‌ی محتوا” کار کنید؟ معنای جدید دزدی را هم فهمیدیم: توسعه‌ی محتوا! خجالت یک زمانی چیز خوبی بود. بعد “مطالب شما هم کپی رایت نداره”؟ جدا؟ شما قانون‌گذار هم شده‌اید دزد محترم؟ این‌که از یک سرویس رایگان استفاده می‌کنید به شما هیچ مجوزی برای دزدی بدون اجازه‌ی مطالب دیگران نمی‌دهد. تا جایی که من اطلاع دارم یکی از جنبه‌های نقض شرایط کاربری بلاگفا، دزدی مطالب دیگرانه. اگر لازم باشد از طریق مدیریت بلاگفا موضوع دزدی‌های شما را پی‌گیری می‌کنم. والسلام.

  4. بسم الله الّرحمن الّرحیم
    با سلام و عرض عذر خواهی
    فرموده بودید :
    “وقتی مطلب دیگران را بدون رفرنس دادن به مطلب اصلی می‌دزدید، لااقل این‌قدر حواس‌تان باشد که اون قسمتی که به پست قبلی‌ام لینک داده بودم را بردارید! واقعا برای امثال شما متأسفم …”
    خوب اول عذر خواهی میکنم اما من وقتی یک سایت یا وبلاگ رو در قسمت پیوندهام قرار میدم دیگه هر مرتبه زیر نوشته هایی که از اون سایت قرار میدم منبع رو ذکر نمیکنم اما چون ناراحت شدید این کار رو کردم دوم اینکه من فقط مطالب رو از سایت های مختلف بر نمیدارم بلکه بخشی از اون ها رو هم خودم تهیه میکنم برداشت از سایر سایت ها رو هم به خاطر کامل کردن مطالب و گسترش دادن اونها (منابع رایگان) انجام میدم لینک شما رو هم حذف نکردم تا کسی که مطلب رو میخونه بتونه مطالب قبلیتون رو در سایت خودتون بخونه درکل چون صفحه مطعلق به من یک وبلاگه زیاد این جور مطالب رو توش رعایت نمیکنم چون یک سرویس رایگانه هیچکس نمیکنه اجبار و قانون کلی هم نیست که بکنی مطالب شما هم کپی رایت نداره ولی اگه باز هم ناراحت شدید ببخشید … !

  5. بی‌هاگ یک هدف معمولا در نگاه اول دست‌نیافتنی است. این استفاده‌ی من از حرف‌های کاسیاس، بهانه‌جویی و طعنه‌ی یک طرفدار بارسلونا به تیم رقیب برای بیان یک موضوع علمی بوده. بنابراین مثال زده شده را خیلی جدی نگیرید!

  6. خیلی با اینکه آنچه کاسیاس گفته، بی هاگ رئال مادرید باشد، موافق نیستم. هدف این تیم شاید قهرمانی رئال در لیگ فهرمانان اروپا یا قهرمان باشگاه های جهان باشد. شاید هم بهترین تیم باشگاهی دنیا یا … این هدفی که کاسیاس گفته شاید در حد اهداف بلندمدت یا حتی هدف عملیاتی باشد. هر چقدر آن هدف بی هاگ بزرگ تر باشد، تلاش و سازماندهی بیشتر و بزرگتری را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *