انتشار کتاب‌های چاپی من: ابزارهای ضروری مشاوره‌ی مدیریت و آی‌استیو

سال گذشته از همین روزها بود که کار جدی ترجمه‌ی دو کتاب را آغاز کردم و حالا بعد از نزدیک یک سال، این کتاب‌ها به چاپ رسیده‌اند. در این پست به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازم:

۱- ابزارهای ضروری برای مشاوره‌ی مدیریت: مشاوره‌ی مدیریت یکی از جذاب‌ترین مشاغل دنیا است. در سال ۲۰۱۰ روزنامه‌ی معروف گاردین نظرسنجی در بین مخاطبان خود انجام داده با این عنوان که: آیا فکر می‌کنید می‌توانید مشاور مدیریت بشوید؟ ۶۴ درصد گفته‌اند بله و ۳۶ درصد نظرشان خیر بوده است. مشاوره‌ی مدیریت هم‌چنین یکی از پردرآمدترین مشاغل در ایالات متحده است. پیمایشی که اخیرا توسط “اتحادیه شرکت‌های مشاوره مدیریت (Association of Management Consulting Firms)” انجام شده نشان می‌دهد که مشاوران تازه‌کار به صورت متوسط سالانه ۵۸ هزار دلار درآمد دارند و مشاوران باتجربه به صورت متوسط سالانه ۲۵۹ هزار دلار درآمد کسب می‌کنند (که شامل مزایا و پاداش‌های پروژه‌ها نیز می‌شود.) در نهایت مشاوران مستقل بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ دلار در ساعت دریافت می‌کنند.

این جذابیت‌های ذاتی، در کنار بکر بودن و جوان بودن صنعت مشاوره‌ در ایران در مقایسه با دیگر حوزه‌های خدمات تخصصی، باعث جذب نیروی انسانی جوان، با دانش و خلاق به این حوزه در کشور شده است و این صنعت، امروزه یکی از اولویت‌های اصلی فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند: مهندسی صنایع و MBA محسوب می‌شود. 

با این حال و با وجود تلاش‌های انجام شده در صنعت مشاوره‌ی کشور در طول سال‌های گذشته همواره جای خالی توجه به ادبیات موضوع مشاوره‌ی مدیریت و رویکردها و ابزارهای استاندارد مورد استفاده توسط شرکت‌های برتر بین‌المللی مشاوره‌ی مدیریت در بازار نشر کشور احساس شده است. 

برای من مایه‌ی خرسندی است که ترجمه‌ی کتاب حاضر را به‌عنوان یکی از اولین کتب منتشر شده به‌زبان فارسی در حوزه‌ی مشاوره‌ی مدیریت را برعهده داشته‌ام. در کتاب حاضر آقای دکتر سیمون ای. بارتون‌شاو ـ گان حاصل سال‌ها تجربه‌ی خود را به‌عنوان مشاور مدیریت بسیاری از شرکت‌های معتبر بین‌المللی در سراسر نقاط جهان در اختیار خوانندگان قرار داده است.

این کتاب به‌صورت مختصر، تمامی سرفصل‌های اصلی مطرح در زمینه‌ی مشاوره‌ی مدیریت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. معرفی مشاوره‌ی مدیریت و مباحث کلی مطرح در این زمینه، بررسی کامل فرایند ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ی مدیریت (شامل دو مبحث مهم حل مسئله و تسهیل‌گری در مشاوره) و معرفی ده ابزار برتر مشاوره‌ی مدیریت از کلیدی‌ترین مباحث مطرح شده در این کتاب هستند. 

این کتاب توسط منتشر شده است و احتمالا از هفته‌ی آینده در فروشگاه‌های این انتشارات در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

۲- آی‌استیو: سال گذشته مدتی بعد از درگذشت استیو جابز بزرگ، حجم زیادی از کتاب‌ها و مطالب در مورد او در دنیای مجازی و واقعی منتشر شد. در این میان یک کتاب با عنوان “آی‌استیو” هم بود که با دسته‌بندی موضوعی برخی از مهم‌ترین “گزاره‌‌های” آقای جابز به‌شکلی مختصر و جالب به مرور زندگی و اندیشه‌های این مرد بزرگ پرداخته بود. این کتاب را به سفارش انتشارات بهشت ترجمه کردم که ترجمه‌ی آن در دو جلد (شامل گفتارها و زندگی‌نامه) با قطع آی‌فون همراه با متن انگلیسی کتاب به‌تازگی منتشر شده است.

در مقدمه‌ی “استیو جابز: حرف‌های ماندگار” نوشته‌ام: 

“اندیشه‌ و تجربیات انسان‌های بزرگ، از یک سو راه‌نمایی است برای سریع‌تر رسیدن به مقصد. هر کس می‌تواند با تکیه بر راه‌هایی که آن‌ها طی کردند و با پرهیز از اشتباهات آن‌ها، راه رسیدن به مقصد را برای خود کوتاه‌تر کند. از سوی دیگر نوع نگاه و تفکر انسان‌های بزرگ به جنبه‌های مختلف زندگی فردی و شغلی هم می‌توانند برای یاد گرفتن درست نگاه کردن و درست فکر کردن، الگوی مناسبی باشند. اندیشه و تجربیات این انسان‌های بزرگ، بیش از هر چیز در کلام آن‌ها نمود می‌یابد.

این کتاب مجموعه‌ای برگزیده است از ناب‌ترین جملاتی که توسط یکی از نام‌آشناترین انسان‌های بزرگ هم‌روزگار ما ـ استیو جابز ـ در موقعیت‌های مختلف بیان شده‌اند. در این گزین‌گویه‌ها با دیدگاه‌های جابز در مورد اپل و محصولات جذاب این شرکت و مهم‌تر از آن با نگاه جابز به زندگی، شغل و موفقیت آشنا می‌شویم. در این‌جا با ایده‌های درخشانی روبرو می‌شویم که نمی‌توانند جز از ذهن پویا و خلاق انسانی بزرگ چون جابز به بشریت عرضه شده باشند.

در انتخاب جملات این کتاب، تلاش شده موضوعات منتخب تا حد امکان متنوع باشند تا بتوانند مهم‌ترین زوایای اندیشه‌ی استیو جابز را به‌نمایش بگذارند. هم‌چنین با توجه به این‌که به‌دلیل استفاده‌ی جابز از زبان محاوره‌ای، درک مفهوم جملات برگزیده نیازمند آشنایی با اصطلاحات فرهنگ عام آمریکایی است، در ترجمه‌ی کتاب تلاش شده تا با بازنویسی جملات و نه ترجمه‌ی صرفا واژه به واژه، مفهوم واقعی جملات جابز به خوانندگان فارسی‌زبان عرضه شود. در عین حال برای امانت‌داری و البته استفاده‌ی آموزشی، اصل جملات نیز در کتاب قرار داده شده‌اند.”

و در مقدمه‌ی “استیو جابز: زندگی‌نامه” هم نوشته‌ام:

“این کتاب داستان زندگی یکی از پرآوازه‌ترین انسان‌های هم‌روزگار ماست. انسانی که به باور بعضی زندگی انسان‌های عصر دیجیتال را برای همیشه تغییر داد و به باور برخی دیگر، چیزی بیش از یک فروشنده‌ی حرفه‌ای نبود. واقعیت اما در داستان زندگی استیو جابز پدیدار می‌شود: همان نقشی که از او به یادگار مانده است.

جابز در روزهای آخر زندگی‌اش به‌دنبال نشان دادن این بود که چگونه یک آدم معمولی با وجود تمام محدودیت‌ها و ضعف‌ها‌ی‌ا‌ش، می‌تواند تبدیل به انسانی خارق‌العاده و موفق شود.

موفقیت اصلی استیو جابز، ایجاد و توسعه‌ی اپل و پیکسار و محصولات رؤیایی آن‌ها نبود. موفقیت اصلی او، ساختن زندگی رؤیایی‌اش بود. او برای ساختن این زندگی، دنیای اطراف‌اش را آن‌طور که می‌خواست تغییر داد. تصور می‌کنم فراتر از همه‌ی ابداعات استیو جابز، ماندگاری او تا همیشه برای کشف این راز بزرگ موفقیت است: می‌شود در بیداری رؤیا دید و مهم‌تر این‌که می‌شود به آن رؤیا در بیداری رسید.

این کتاب به‌صورت خلاصه مهم‌ترین رخ‌دادهای زندگی استیو جابز و شرکت‌های اپل و پیکسار را به‌تفکیک سال‌های مختلف مرور می‌کند.”

این کتاب را می‌توانید از این‌جا با تخفیف ویژه تهیه کنید.

پ.ن. چندین کتاب الکترونیک را هم آماده کرده‌ام یا طرح‌شان را نوشته‌ام که به‌زودی خبرهای خوبی در مورد آن‌ها هم خواهید شنید. 🙂

دوست داشتم!
۸
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)

نویسنده: علی نعمتی شهاب

ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!

22 دیدگاه برای “انتشار کتاب‌های چاپی من: ابزارهای ضروری مشاوره‌ی مدیریت و آی‌استیو”

  1. سلام. متأسفانه این مورد در حیطه‌ی اختیارات ناشر است و بنده نقشی در این زمینه ندارم.

  2. ممنون مسیح عزیز
    در مورد پیشنهادها:
    ۱- کارگاه نمی‌خواهد؛ در حد چند دقیقه قابل توضیح است.
    ۲- شما تهران که تشریف آوردید بنده در خدمتم.

  3. استاد قلم من هم از سپاس از محبت بی‌پایان شما قاصر است. من کوچک‌تر از آن هستم که کتاب را امضا کنم؛ ولی حتما به‌زودی حضوری خدمت خواهم رسید.

  4. سلام تبریک میگم من کتاب آی استیو رو دارم می خونم …خیلی ممنون از زحمات شما

  5. مهندس عزیز
    نمیدانم چطور خوشحالیم را بیان کنم، سابق میگفتند قلم با واماندگی دور میزند، حالا باید بگویم که انگشتانم با واماندگی روی حرفهای صفحه کلید میدوند تا کلمات درست را انتخاب کنند.
    ساده بهتر است: تبریک به تو و بیشتر به خودم که اینجا هستم، در کنار چون شماهایی که واقعاً مایه مباهاتید.
    به قول آن دوست که در بالا نوشته اند، لطفا ترتیبی برای ما که کتاب را با امضای خودت میخواهیم بده، البته کتاب را خریده ایم، فقط زحمت امضایش را میخواهیم بدهیم.
    سربلند تر از اینها باشی

  6. سلام
    بسیار بسیار خوشحال شدم علی آقا…
    ۲ تا پیشنهاد
    ۱- یک کارگاه بذارید با عنوان “چگونه کتاب ترجمه و چاپ کنیم”…!
    ۲- برای دوستانی که کتاب را با امضای شما می خواهند ترتیبی اتخاذ کنید…

  7. اینجا هم کلی تبریک علی نعمتی شهاب جان 🙂 انشالا کتابای بیشتر و “بر”های اساسی تر :دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل