سؤالاتی که باید از مصاحبه‌کننده‌ی شغلی پرسید!

در مورد این‌که چگونه در مصاحبه‌‌های شغلی شرکت کنیم، قبلا مطالبی نوشته و ترجمه‌ کرده‌ام. یکی از بخش‌های معمولا ثابت تمام مصاحبه‌ها زمانی است که در آخر مصاحبه به ما برای بیان نکات تکمیلی یا پرسیدن سؤالات‌مان داده می‌شود. معمولا ما در این بخش تلاش می‌کنیم که خودمان را بیش‌تر و به‌تر پرزنت کنیم یا در مورد حقوق و دستمزدمان چانه بزنیم! اما پیشنهاد شده در این بخش سؤالاتی پرسیده شوند که باعث شود مصاحبه‌گر متوجه‌ اطلاعات و علاقه‌ی ما به سازمان آن‌ها شود. بیایید این سؤالات کلیدی را با هم مرور کنیم:

۱- چرا فلان کار را کردید؟ قبلا در مورد سازمان آن‌قدر خوب تحقیق کرده باشید که بتوانید در مورد برخی اقدامات کلان سازمان سؤال بپرسید. مثلا: من جایی رفته بودم مصاحبه‌ از آن‌ها در مورد پروژه‌‌ی بسیار بزرگی که یک شرکت زیرمجموعه‌شان گرفته بود سؤال کردم، آن‌ها هم تعجب کردند و متعاقب‌ش کلی بحث جالب پیش آمد!

۲- شما خودتان چه تجربه‌ای در این سازمان داشتید؟ چه چیزی در کار کردن برای این سازمان شما را خشنود کرده است؟ این سؤال باعث ایجاد صمیمیت می‌شود. دیدم که می‌گویم!

۳- من در محل کار قبلی‌ام فلان تجربه را داشته‌ام / بهمان مفهوم یا ابزار را یاد گرفته‌ام یا چیزی شبیه به این‌ها. دوست دارید برای شما هم تعریف‌ش کنم؟

۴- کار من این‌جا چیست؟ قرار است روی چه نوع پروژه‌هایی کار کنم؟ می‌توانید برای من مثال‌هایی بزنید؟

۵- این موقعیت شغلی چگونه ایجاد شده است؟ آیا سازمان در حال توسعه و بزرگ شدن است؟ یا متصدی این شغل سازمان را ترک کرده است؟ 

۶- آینده‌ی این سازمان چگونه است؟ دو سال آینده این سازمان قرار است کجا باشد؟ چه محصولی به بازار بدهد؟ به چه حوزه‌های جدیدی وارد شود؟ و مانند این‌ها.

۷- فرهنگ سازمانی شما چطوری است؟ سبک مدیریتی‌ شما چگونه است؟ فکر می‌کنید چرا سازمان شما را باید انتخاب کنم و نه رقیب‌تان را؟ بایدها و نبایدهای سازمان چیستند؟ مدیران سازمان چه انتظاراتی از کارکنان دارند؟ و چیزهایی شبیه این‌ها.

۷- معیار انتخاب مصاحبه‌‌گر چیست؟ کاندیدای ایده‌آل از نظر شما چه ویژگی‌های دارد؟ فرض کنید دو کاندیدا داریم با سطح دانش و مهارت و تجربه‌ی یکسان. بر چه اساسی یکی را انتخاب می‌کنید؟

۸- من بعد از مصاحبه باید چه کار کنم؟ لازم است خودم نتیجه را پی‌‌گیری کنم یا به من خبر می‌دهید؟

من خودم براساس تجربه‌ای که در مصاحبه‌های سال قبل‌م داشتم یک سؤال را اضافه می‌کنم:

۹- قوانین و مقررات سازمانی شما برای تازه‌واردان چگونه است؟ من این اشتباه را کردم که در زمان مصاحبه در این باره نپرسیدم! بعدا موقعی که سازمان به من گفت که تأیید شده‌ام و باید تصمیم نهایی را بگیرم، به من فهرستی از شرایط را گفتند که واقعا به‌معنی واقعی کلمه “هنگ” کردم! مثلا این‌که در دوره‌ی آزمایشی مرخصی ندارم و از بیمه و مزایا و … محروم‌ام و … این شرایط باعث شدند در نهایت من به آن سازمان نروم. ولی این درس را گرفتم که از این به‌بعد در زمان مصاحبه حتما در مورد این شرایط سؤال بپرسم.

منابع: این‌جا و این‌جا

دوست داشتم!
۴
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

4 دیدگاه برای «سؤالاتی که باید از مصاحبه‌کننده‌ی شغلی پرسید!»

  1. عالی بود
    یک سئوال خیلی مهم دیگه شفاف کردن حقوق است!
    من بنا به تجربیا قبلی هرگز بدون اینکه کاملاً در مورد حقوق و دست مزد توجیه نشده باشم، مصاحبه رو ترک نمیکنم.
    اگر هم از کسی مصاحبه کنم، دوست دارم متقاضی از من در مورد حقوق و مزایا سئوال کنه! ان نشون میده که اولاً متقاضی اینقدر اعتماد به نفس داره که بپرسه برای شرکت چقدر ارزش داره، ضمن اینکه برای کار خودش اهمیت قائله.

  2. نه. این‌طور نیست. این‌ها سؤالاتی هستند که در آینده مسلما برای فردی که وارد یک سازمان جدید می‌شود مطرح خواهند شد.اتفاقا برای کسی که تجربه‌ ندارد پرسیدن این سؤالات واجب‌ترند. چون باعث می‌شوند بدون هیچ‌گونه آگاهی وارد سازمان نشود و بداند قرار است چه رفتاری با او شود و بداند که سازمان به کجا دارد می‌رود. هم‌چنین فرد به این شکل متوجه می‌شود از او به‌عنوان عضوی از سازمان چه انتظاراتی می‌رود و آینده‌اش در سازمان چه خواهد بود.

  3. سلام
    فکر کنم بجز دو سه تا سوالش بقیش برای فردی است که سابقه کار دارد، اگر نظرم اشنباه است ممنون میشم توضیح دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *