ماه‌نامه‌ی مدیریتی “گزاره‌ها”

همکاران محترم من با خبرنامه‌ی آموزشی هفتگی که به‌عنوان مدیر آموزش شرکت تهیه می‌کردم آشنایی دارند. این خبرنامه بدون هیچ ادعایی، سعی داشت تا حتی‌الامکان جای خالی آموزش‌های رسمی را در تقویم آموزشی شرکت پر کند. شما مخاطبان محترم این‌جا هم خیلی از مطالب آن خبرنامه را در همین گزاره‌ها خوانده‌اید. این خبرنامه بعد از نزدیک به سه سال از انتشارش به بلوغی نسبی در ساختار رسیده بود و خودم هم واقعن از تهیه‌اش لذت می‌بردم.

چند وقت پیش با آقای مدیرعاملی که این روزها افتخار دارم به‌عنوان مشاور ـ و البته دوست و همراه ـ در کنارشان باشم ـ و در مورد نکات جالبی که از ایشان یاد گرفته‌ام حتمن به‌زودی خواهم نوشت ـ در مورد نشریات مدیریتی در ایران صحبت می‌کردیم. ایشان معتقد بودند که این نشریات ـ مخصوصا نشریات معروفی مثل تدبیر و گزیده‌ی مدیریت ـ اصلن کاربردی نیستند و نیازهای یک مدیر ارشد را برآورده نمی‌کنند. در این میان ایشان از یک نشریه‌ی خاص اسم بردند که نشریه‌ی جالب و کاربردی است. یک شماره‌ی آن نشریه را هم به من دادند. ورق‌ش که زدم دیدم محتوای نشریه کاملن ترجمه‌ای است از همان سایت‌هایی که همه‌مان می‌شناسیم‌شان: HBR، بیزینس‌اینسایدر، بیزینس‌ویک و … برای‌م جالب بود که حتا یک مقاله‌ی تألیفی هم در آن نشریه‌ وجود نداشت!

آن روز یاد خبرنامه‌ی خودم افتادم و البته یاد نظرسنجی که اسفند ماه پارسال داشتم در مورد مطالب سال جدید گزاره‌ها. در آن نظرسنجی یکی از گزینه‌های برتر، آموزش کاربردی مفاهیم مدیریت بود. مجموع این یادآوری‌ها و حرف‌های آن روز آقای مدیرعامل من را ترغیب کرد به راه‌اندازی یک خبرنامه‌ برای گزاره‌ها به‌صورت ماهانه. خبرنامه‌ای که در روز ابتدایی هر ماه در حجمی حدود ۲۰ صفحه در قالب یک فایل PDF منتشر خواهد شد. فعلا سرفصل‌های زیر را برای این خبرنامه در نظر گرفته‌ام:

ـ گزاره‌های مدیریتی

ـ یک حکایت‌ مدیریتی

ـ یک درس: در این بخش یک دوره اصول و مبانی مدیریت را به‌زبان ساده با هم مرور خواهیم کرد.

ـ یک مقاله: در هر شماره یک مقاله‌ی تألیفی یا ترجمه شده‌ را در مورد مسائل مدیریتی مطالعه خواهید کرد.

ـ یک اصطلاح: در هر شماره یک اصطلاح مدیریتی را توضیح می‌دهم.

ـ یک نکته: در هر شماره یک نکته‌ی مدیریتی کوتاه اما کاربردی را مرور خواهیم کرد.

ـ برگی از یک نوشته: در هر شماره قسمت کوتاهی از یک کتاب را انتخاب می‌کنم.

ـ کاریکاتورهای مدیریتی: در هر شماره یک کاریکاتور مدیریتی را با هم خواهیم دید.

ـ تصویر مدیریتی: در هر شماره یک تصویر را با هم می‌بینیم که ارزش آموزشی آن در یاد گرفتن مدل‌ها و ابزارهای مدیریتی است.

خوب با توجه به این توضیحات:

۱- اگر دوست دارید این خبرنامه‌ی مدیریتی ماهانه را دریافت کنید لطفن این‌جا ای‌میل‌تان را ثبت کنید تا خبرنامه پس از انتشار برای شما ارسال شود.

۲- اگر نکته، پیشنهاد یا نظری در مورد ماجرای این خبرنامه دارید لطفن پای همین مطلب کامنت بگذارید یا به من از طریق نشانی gozareha@gmail.com ای‌میل بزنید.

امیدوارم اولین شماره را بتوانم در تیر ماه منتشر کنم. 🙂

دوست داشتم!
۳
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

4 دیدگاه برای «ماه‌نامه‌ی مدیریتی “گزاره‌ها”»

  1. حرکت ارزنده‌ای است
    حتما شروع کن و من هم تا می‌توانم از مطالب خودم برات می‌فرستم . اگر جالب بود به صلاحدید خودت منتشر کن.
    اگر نتوانیم تجارب و تفکراتمان را به اشتراک بگذاریم پیشرفت نخواهیم کرد.

  2. به نظرم این هم از آن ایده های خوب است. با فرمایش آقای کریمی هم موافقم، اما نه از اول، بعد از چند شماره میتوانید از این ابزار فروش به جای مجانی، به عنوان یک نظر سنجی استفاده کنید.
    اما شما را به خدا مدیران را زیر بار علم و مطلبهای جدی خفه نکنید. مدیران هم باید مفری داشته باشند که بتوانند نفسی بکشند و گاهی هم کمی بخندند. پس توصیه میکنم صفحه جوک و سرگرمی را فراموش نکنید، حتی شاید بازیهای علمی و مدیریتی.
    با پیشنهاد مسیح هم موافقم. این کتر یک نفری نیست، گرچه شما خودتان چند نفرید.
    به سوی تیم بروید به نظرم موفق تر خواهید شد، نه لزوما به علت توان، بلکه به علت تفاوت دیدگاههای نویسندگان.
    میدانم که چیز خوبی خواهد شد و برای دریافت اولین شماره، بی قرارم.
    سربلند باشید

  3. سلام
    پیشنهاد من این است که در یک موضوع خاص کم کم عمیق شوید.ضمن اینکه با عنایت به توانمندی های بالفعل و بالقوه زیاد شما دیدگاه و تجربه من این است که یک نفره بودن در دراز مدت جواب نخواهد داد. شاید تعریف یک تیم برای این منظور بتواند قدرت بیشتری به کار ببخشد.

  4. تهیه این گونه مستندات خیلی خوب است و گام خوبی در عرصه بسط دانش و نکات کاربردی مدیریت است. منتها در مورد این کارها به نظرم باید به صورت بیزینسی نگاه کرد و این که آیا می توان از این کار کسب درآمد کرد یا نه. این موضوع اصلا به معنی پولکی بودن یا نبودن نیست و این که پول آیا اولویت ما هست یا نیست، نمی باشد. بلکه از این منظر مهم است مخاطبی ارزش مطالب تولید شده را درک می کند یا بیشتر درک می کند که بابت آن هزینه کرده باشد وگرنه مطالب این طوری را هم در کنار صدها مطلب روزانه یک نگاه سر سری می کند و ارزشی از آن کسب نمی کند.
    از سوی دیگر تهیه کننده هم با این کار مخاطب خودش را بهتر می شناسد و بر اساس نیازهای مخاطب کارها را جهت می دهد. وقتی مخاطب (به عنوان بازار هدف) عام باشد، باید هر مطلبی را در این خبرنامه گنجاند تا طیف های مختلفی را راضی کرد و جهت گیری خاصی در آن دیده نخواهد شد به عبارت دیگر این موضوع باعث می شود در دراز مدت چنین کارهای ارزشمندی فاقد هویت شود و بدون استراتژی کار دنبال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *