مدلی جدید برای ره‌بری: چگونه زنان فوق‌العاده ره‌بری می‌کنند؟

“وقتی ۵۰ ساله شدم، اتفاقی برای من افتاد. هیچ. واقعا هیچ. هیچ احساسی در مورد رسیدن به یک نقطه‌ی مهم زندگی نداشتم. نه بیمی و نه لذتی. و این احساس پوچی، من را نگران می‌کرد …” و این‌گونه بود که خانم جوانا بارش مشاور ارشد شرکت معظم مک‌کنزی شروع کرد به گشتن به دنبال قطعه‌ی گم‌شده‌ی پازل زندگی‌اش: “اشتباه من کجا بود؟ من راجع به این موضوع فکر کردم و به این نتیجه رسیدم: احساس نامرئی بودن می‌کردم. من زندگی‌ام را به‌عنوان یک مشاهده‌گر گذرانده بودم و این احساس، برای مدت‌ها و مدت‌ها در من رسوب کرده بود.” و به این ترتیب خانم بارش و هم‌کارش سوزی کرانستون ادبیات علمی و آکادمیک موجود را بررسی کردند تا بتوانند شواهدی در جهت تأیید مشاهدات‌شان در مورد زنان در محل کار بیابند.

“ما کم‌کم خودمان را در میان معیارهایی محاصره شده دیدیم که فراتر از دیدگاه‌های سنتی به مدیریت و پیش‌رفت حرفه‌ای بود: ایده‌های جدیدی درباره‌ی این‌که چگونه خوب بودن از نظر احساسی، روانی و فیزیکی، ارتباط عمیق با کار خود فرد و دیگران و لذت بردن از کار می‌توانند شرایط لازم را برای ره‌بری موفق فراهم کنند.”

“این‌جا جایی است که این زنان موفق قرار دارند: ره‌برانی که خودشان را برای جنگیدن در سازمان و اعلام اشتیاق‌شان به کار ـ یعنی احساس لذت از کار و معنادار بودن آن ـ بدون کوچک‌ترین احساس خجالتی مسلح کرده‌اند. این همه سال تلاش کردن برای پنهان کردن احساسات‌ام، مرا پریشان ساخته بود.”

خوش‌بینی مطلق ویژگی دیگر رفتاری زنان ره‌بر است. “بسیاری از این زنان بر موانع جدی و دردناکی غلبه کرده‌اند؛ اما وقتی اوضاع مساعد نبوده هم روحیه‌شان را از دست نداده‌اند. آن‌ها به کار چسبیده‌اند و به پیش رفتن ادامه داده‌اند. آن‌ها هم کار را انجام می‌دهند و هم اصلاح را.”

براساس این یافته‌ها خانم بارش و خانم کرانستون مدلی سیستمی را برای ارزیابی رفتار ره‌بری زنان فوق‌العاده توسعه‌ داده‌اند. با هم‌کاری جوئف لویس “ما دستورالعمل موفقیت را یافتیم؛ بنابراین ما می‌توانیم محتوا و شیوه‌ی آمیختن آن‌ها را با دیگران به‌اشتراک بگذاریم تا سایر زنان هم بتوانند آن را امتحان کنند.”

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که زنان فوق‌العاده سه پیش‌نیاز دارند: استعداد، اشتیاق به ره‌بری و انعطاف‌پذیری برای تغییر. آن‌ها هم‌چنین ۵ جنبه‌ی ره‌بری متمرکز را یافته‌اند. و بالاخره نتایج که شامل تأثیر، تکرار و لذت هستند. به همین سادگی!

مدل ره‌بری متمرکز (Centered leadership) خانم بارش و خانم کرانستون را در شکل زیر می‌بینید:

۵ جنبه‌ی ره‌بری متمرکز عبارتند از:

  • معنایابی: احساس بامعنا بودن چیزی است که ره‌بران زن را می‌انگیزاند، کار راهه‌ی شغلی آن‌ها را هدایت می‌کند، خوش‌بینی آن‌ها را پایدار می‌سازد، در آن‌ها احساسات مثبت پدید می‌آورد و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که از راه‌های خلاقانه و عمیق، ره‌بری‌ را انجام دهند.
  • چارچوب‌بندی: برای حفظ کردن خود در مسیر ره‌بری و برای فعالیت کردن به‌عنوان یک ره‌بر، زنان باید موقعیت‌ها را به صورت دقیق بررسی کنند، از بی‌روحیه‌گی بپرهیزند تا بتوانند به جلو حرکت کنند، خودشان را با موقعیت سازگار کنند و راه‌حل‌های‌شان را اجرا کنند.
  • ارتباط برقرار ساختن: هیچ کس این کار را تنهایی انجام نمی‌دهد. ره‌بران زن ارتباطاتی بامعنا با دیگران ایجاد می‌کنند تا بتوانند نقش‌های حمایت‌گر و دنباله‌رو را توسعه دهند و از سویی دیگر، با هم‌کاران و پشتیبانان‌شان به گرمی و به شکل انسانی هم‌کاری کنند.
  • به‌کار گرفتن: ره‌بران موفق مالکیت موقعیت‌ها را در عین پذیرش ریسک‌ها در اختیار خود می‌گیرند. آن‌ها صدایی دارند که از آن بهره‌ می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند ترس‌های‌شان را کنترل کنند.
  • انرژی‌بخشی: برای موفقیت در بلند مدت و وفق دادن خود با مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی، ره‌بران زن یاد می‌گیرند تا منابع انرژی‌شان را مدیریت کنند و آن‌ را به جریان می‌اندازند.

خانم بارش و خانم کرانستون نتایج مطالعات‌شان را در کتابی با عنوان How Remarkable Women Lead منتشر کرده‌اند.

پ.ن. خانم بارش یکی از ۱۰۰ زن بی‌نظیر دنیا است که در قالب پروژه‌ی Truly Amazing Women شناسایی شده‌اند.

منبع

دوست داشتم!
۱
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *