ایده‌ی یک وبلاگ گروهی مدیریت

این ایده مدت‌ها است توی ذهن من هست و ام‌روز مجال طرح‌اش فراهم شد. چند سال پیش شبکه‌ی پنج معمولا قبل از اذان آیتمی پخش می‌کرد با نام برگی از یک نوشته. در این آیتم متن کوتاهی که برگرفته از یک کتاب مذهبی بود، نمایش داده می‌شد و گوینده‌ای هم متن را می‌خواند. این کار قشنگ، این روزها به اسم‌های مختلفی در محیط وب فارسی در حوزه‌ی ادبیات دار اتفاق می‌افتد که شاید موفق‌ترین‌ و جذاب‌ترین‌های‌شان وبلاگ‌های ساعت شماطه‌دارمردم را از خواب بیدار میکند و خدا مگس را آفرید و قوزک پای چپ یک زرّافه‌ی ایده‌آلیست که در یک عصر پاییزی سیگارش تمام شده می‌خارد باشند.

خوب فکر می‌کنم معلوم شده باشد ایده‌ام چیست. هزاران عنوان کتاب و مقاله وجود دارند که باید به‌عنوان یک دانش‌جو و کارشناس و حتا علاقه‌مند به علم مدیریت بخوانیم. مسلم است که فرصت محدودمان اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد. اما خوب شاید در کنار هم بتوانیم کمی از این بار سنگین بکاهیم!

من احتمالا همین هفته در پست سه‌شنبه شب که در مورد مشاوره‌ی مدیریت است خواهم نوشتم که از نظرم یک مشاور جوان باید در طول یک هفته چه بخواند (که البته چیزی فراتر از کتاب و مقاله است!) اما علی‌الحساب اگر بتوانیم در کنار هم یک وبلاگ گروهی برگی از یک نوشته داشته باشیم که هر روز حداقل یک بار به‌روز شود، برای همه‌ی ما بسیار عالی و مفید خواهد بود.

شیوه‌ی کار چطور است؟ من همیشه وقتی کتاب یا مقاله‌ای را می‌خوانم، زیر نکات مهم‌اش خط می‌کشم و آن‌ها را از بقیه‌ی متن متمایز می‌کنم. این طوری هم بعدها مرور مطالب مهم برای‌ام ساده‌تر و سریع‌تر است و هم اگر زمانی به بخشی از آن متن نیاز داشته باشم می‌توانم به راحتی پیدای‌اش کنم. به همین ترتیب شیوه‌ی کارمان به این شکل خواهد بود که در هر پست، بریده‌ای از یک مطلب (که می‌تواند شامل یک یا چند پاراگراف باشد) را جدا کنیم و برای استفاده‌ی همه بنویسیم. قاعدتا متن انتخاب شده باید از نظر دامنه و مفهوم طوری باشد که از آن بریده‌ی متن، چیز خاصی عاید خواننده شود. به هیچ عنوان این وبلاگ شبیه این وبلاگ‌های کپی ـ پیست‌‌کار نخواهد بود؛ فضای کار بسیار جدی است و کتاب‌ها و مقالات انتخاب شده باید تا حد امکان جزو کتاب‌های مرجع و معتبر باشند. من قبلا یک پست در این زمینه داشته‌ام که می‌توانید این‌جا ببینیدش تا دست‌تان بیاید قرار است چه کنیم.

خواهش می‌کنم هر کس مایل به همکاری در این زمینه است، این پایین کامنت بگذارد و اعلام آمادگی کند. لطفا عنوان پیشنهادی‌تان برای نام وبلاگ را هم بفرمایید.

اگر داوطلبی نباشد، این کار را خودم در گزاره‌ها انجام خواهم داد؛ اما احتمالا ماهی یک بار!

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

15 دیدگاه برای «ایده‌ی یک وبلاگ گروهی مدیریت»

  1. کاوه :

    سلام
    علی نعمتی شهاب
    من هم به عنوان یه گودری پرکار، یه ام بی ای خونده و با تجربه‌ی چندسال کار در صنعت دارو در شرکت‌های مختلف، با انگیزه‌ی فراوان، آماده‌ی هم‌کاری‌ام.
    به نظرم بخش مدیریت سلامت، هم موضوع پر کاربرد و کم کارشده‌ای‌اه.

  2. سلام
    علی نعمتی شهاب

    من هم به عنوان یه گودری پرکار، یه ام بی ای خونده و با تجربه‌ی چندسال کار در صنعت دارو در شرکت‌های مختلف، با انگیزه‌ی فراوان، آماده‌ی هم‌کاری‌ام.

  3. فوق لیسانس صنایع سابق و کارشناس برنامه ریزی استراتژیک فعلی. راستش می ترسم جدی بگم من هم هستم. تنبلی به کنار اما نمی دونم منابعی که من گاهگاهی استفاده می کنم بدرد بقیه هم می خورند یا نه. عجالتاً شما برید ما هم اگه رسیدیم پشت سرتون میایم! در ضمن من فکر می کنم اگه کنارش یک فروم هم راه بندازید دیگه نور علی نوره. آره، نفس ما از جای گرم در می آد!

  4. در صورت عملی شدن این ایده من هم حاضر به همکاری هستم. (البته تا جائی که وقتم به من اجازه دهد). تجربیات من بیشتر در حوزه مدیریت تیم های توسعه نرم افزار و RUP است.

  5. سلام
    من هم آماده همکاری هستم. کارشناسی ارشد را IT خوانده‌ام و تجاربی هم در حوزه مدیریت دارم.

    در مورد اسم وبلاگ هم به نظرم مورد زیر بد نیست:
    “اشاره‌های مدیریت”

  6. آقای نعمتی سلام.
    من مدتی است وبلاگ شما را با دل و جان می خوانم. درست است که هیچ احاطه ای به علم مدیریت ندارم. اما جامعه شناسی و کار با چند مدل مدیریتی در اداره باعث شد که به آن علاقه مند شوم. اگر دوست داشته باشید می توانم در حد یک یا دو جمله در این ایده سهیم باشم.

  7. علی عزیز این ایده خوبه و من هم مدت‌هاست که در زمینه شغل و مدیریت شغلی همچین ایده‌ای دارم اما تجربه راه‌اندازی بلاگ گروهی رو هم دارم. به نظرم بیشتر باید به جزییات کار دقت کرد. اولین مشکل در بلاگ گروهی بروز رسانی‌اش است که اتفاقا برخلاف اینکه تعداد نویسندگان زیاد است اما بروز رسانی‌اش بسیار مشکل‌تر می‌شه. اگر خواستی راجع به جزییات بیشتر صحبت کنیم. در هر صورت من هم برای انجام یک کار با کیفیت آماده هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *