لینک‌های هفته (۲۰)

۵ ماه تمام!!! باورم نمی‌شه!

پیش از شروع سه نکته:

  1. لینک‌هایی که به نظرم باید حتما و تحت هر شرایطی خوانده بشوند را با رنگ قرمز از سایر لینک‌ها متمایز می‌کنم.
  2. برای دیدن لینک‌های کلیه‌ی قسمت‌های قبل، می‌توانید به این‌جا مراجعه بفرمایید.
  3. این مجموعه پست‌ها در حکم یک دفترچه‌ی یادداشت مطالب مهم برای من هستند. اگر لینک اخبار را هم می‌گذارم، برای این است که به نظرم برخی اخبار حداقل تیترشان باید توسط کسانی که در حوزه مشاور‌ه‌ی مدیریت و آی‌تی فعال هستند، دیده شوند. بنابراین اگر تعداد لینک‌ها زیاد هستند، اولا ببخشید و ثانیا این‌که حداقل به تیترها نگاهی بیاندازید؛ ضرر نمی‌کنید!

با این توضیحات لینکهای هفته را مرور می‌کنیم:

مدیریت:

خدمات پس ار فروش مشاور خارجی (احسان اردستانی)

روی ابرها کار کنید! (درباره‌ی رایانش ابری و کاربردهای‌اش)، ۴ دلیل به‌تعویق انداختن کارها (بسیار بسیار موافق‌ام!)، ۷ نکته برای استفاده بهینه از گودر (امیر مهرانی)

گواهی های بین المللی مدیریت پروژه (یعنی مشمول ذمه‌اید اگر این پست آقای نادر خرمی‌راد را نخونید!!! اگر می‌خواهید PMP بگیرید یا هر مدرک دیگری، اول باید این پست را بخونید.)

مهدی عرب عامری این هفته دو تا پست بسیار خوب در مورد گزارش‌دهی و گزارش‌گیری در مدیریت پروژه نوشت: گزارش خوبش، خوبه و کسب اطلاعات در ۱۵ دقیقه، در حالت ایستاده

نیام یراقی در دو پست پست اولی مهدی را تکمیل کرد که پیشنهاد می‌کنم حتما هر سه تا پست را در کنار هم بخونید: مدیریت ارزش کسب شده و گزارش ریسک های پروژه

مدیران مادرزاد (آیدین کسایی روی خوب نکته‌ای دست گذاشته: این‌که چقدر ما تو ایران مدیران بالفطره داریم!!!)

بررسی وضعیت بازار میوه ایران (صادرات – واردات) (از استاد پرویز درگی؛ نکته‌ی بسیار بسیار جالب این نوشته برای من این بود که: “امروزه علوم مورد نیاز برای اداره کسب‌وکارها به سه دسته اساسی تقسیم می‌شوند: ۱- علوم فنی خاص هر حوزه مثلا مهندسی. ۲- علوم حوزه‌ی تحلیل محیط مثل اقتصاد و جامعه‌شناسی. ۳- علوم حوزه رقابت مثل استراتژی و بازاریابی.”)

قانون، محدودیت نیست (نظرسنجی) (کنترل سطح دسترسی به اطلاعات که دارایی اصلی یک شرکت مشاوره یا نرم‌افزاری محسوب می‌شوند چگونه باید باشد؟) و کاری که زندگی است، کاری که باید برای زندگی باشد (از آقای مجید آواژ)

نمونه آرمانی (Ideal Type) چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ (“چگونه نمونه‌ی آرمانی بسازیم: تمایز، یکپارچه‌سازی، انتزاع و تعمیم.”) و در آینده ظرف ۳۰ ثانیه هر کسی می‌تواند مشهور شود (از وبلاگ مدیر رسانه؛ آقای رضا قربانی)

اگر یک تیم خوب می خواهید به این پنج سئوال پاسخ بدهید (از آقای محمد سالاری)

شستشوی سبز (Greenwash) (بحث جالبی است! از علی مرجائی)

یافتن و مراقبت از افراد نوآور

چهار خصوصیت اصلی گروه‌های موفق (۱٫ داشتن هدف مشخص؛ ۲٫ درگیر بودن همه‌ی اعضا؛ ۳٫ وفاداری به گروه؛ ۴٫ سادگی قوانین حاکم بر گروه)

مهارت‌های مدیریتی مدیریت بحران – چالشی برای رهبری (“زمانی که با بحران مواجه می‌شوند رهبری بیشتر از آنکه چه کاری و چگونه انجام شود به معنای چگونه بودن است.” مقاله‌ای بسیار مختصر درباره‌ی مدیریت ریسک.)

چگونه می‌توان در کار از خانه موفق عمل کرد؟

سود و مسوولیت اجتماعی درشرکت‌ها (راست‌اش من ادعای این مقاله را درک نکردم. می‌گه اگر شرکت‌ها را مجبور کنیم که مسئولیت اجتماعی را دنبال کنند عملا به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. ولی وقتی برای کسب سود تلاش می‌کنند، مسئولیت اجتماعی هم در کنارش انجام می‌شه.)

شبکه‌های اجتماعی چگونه کسب‌و‌کار را متحول کرده‌اند

فناوری اطلاعات:

ده پلاگین پرطرفدار وردپرس در سال ۲۰۱۰ و نت بوک یا تبلت ؟ کدام یک را بخرم (به درد ما دومین‌ندارها که وردپرس دات کام استفاده می‌کنیم که نمی‌خوره!) (از مهرداد نایب)

«فایننشال تایمز» استیوجابز را انتخاب کرد: قهرمان تکنولوژی در نقش مرد سال (باراک اوباما استیو جابز را خلاصه‌‌ی رویای آمریکایی‌ها نامیده!!!)

۱۵ شرکتی که دنیای آی تی را متحول کردند … درست قبل از متلاشی شدنشان و مصاحبه با ویدا امانی ، مهندس ارشد کمپانی های Adobe و Apple و ۲۰ حقیقت جالب دربارۀ سه غول دنیای تکنولوژی (از وبلاگ مانی که این هفته کشف‌اش کردم!)

پیش‌بینی آی‌بی‌ام از حوزه فناوری درسال۲۰۱۵

۱۲ عادت بد در استفاده از فناوری

پربازدیدترین سایت‌ها در آخرین روزهای سال (پنجمی‌ ایران‌اش شاه‌کاره …)

برترین سیستمهای عامل و تلفنهای هوشمند ۲۰۱۰

۹۵ درصد از اشتراک‌های توییتر طی دو سال گذشته ایجاد شدند

۷۹ درصد کاربران برای کلمه‌ی عبور از اطلاعات شخصی استفاده می‌کنند

شکست‌‌ها و بدترین‌‌های تکنولوژی در سال ۲۰۱۰ بربادرفته‌ها

تلفنهای همراه هوشمند برای کاربران خود بیش از حد باهوشند! (“۷۱ درصد از کاربران از تلفنهای همراه هوشمند خود تنها برای تماس گرفتن، ارسال “اس. ام. اس” و ورود به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به طوری که این کاربران تنها از ۱۰ درصد از عملکردهای تلفنهای همراه هوشمند خود بهره می گیرند!!!”)

برترین ابزارهای فناورانه سال ۲۰۱۰/ بهترین موبایلها و لپ تاپهای۲۰۱۰

اقتصاد:

این هفته بخش اقتصاد بسیار پر و پیمانه!

در سخنرانی «گری‌ بکر» برای کنفرانس مدیریت تهران ارائه شد: تحلیل اقتصاددان برجسته آمریکایی از آینده اقتصاد ایران (گری بکر نوبلیست اقتصاد. حتما بخوانید.)

اقتصاد در زندگی واقعی (۱): اقتصاد امروزی؛ روش‌ها و کاربردها و اقتصاد در زندگی واقعی در جست‌وجوی خوشبختی (هر دو مطلب بی‌نظیر! استثنایی! به‌عنوان یک علاقه‌مند اقتصاد رفتاری و تئوری تصمیم‌گیری، توصیه‌ی اکید دارم که با وجود طولانی بودن، حتما بخوانیدشان!)

هدف‌مندسازی یارانه‌ها به موضوع اصلی بحث‌های اقتصادی این روزهای ایران تبدیل شده. در این زمینه حامد قدوسی عزیز سه پپست بسیار عالی داشت این هفته:
در این زمینه این‌ مطالب را هم ببینید:

یارانه ها و یارانه بنزین خودرو بیشتر از یارانه نقدی آدم! و یارانه و رسانه ها و انتظارات از اصلاح یارانه ها (پویان مشایخ)

اثر اصلاح قیمت‌ها بر تورم (محاسبه‌ی میزان تغییر نرخ تورم بر اثر آزادسازی قیمت‌ها)

با واریز یارانه‌های نقدی، حجم نقدینگی از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

اظهارنظر مدیران بانکی برای تدوین بسته سال آینده نرخ سود بانکی سال آینده افزایش یابد (پیشنهاد کرده‌اند نرخ بهره‌ی شناور بین ۱۸ تا ۲۰ درصد و رقابتی بین بانک‌ها!)

و سایر مطالب اقتصادی:

اقتصاد در یک درس مالیات، مانعی در برابر تولید

پرداخت هزینه پارک کردن بهتر است یا عدم‌پرداخت آن؟ (از محمد رضا فرهادی‌پور درباره‌ی هزینه‌های اقتصادی نظم شهری!)

جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و کار حرفه‌ای:

ثروت، فقر، ترحم (برخلاف تصور موجود، آدم‌های فقیر دست و دل‌بازتر ازپول‌داران هستند.)

میزان خستگی بر آهنگ و طنین صدای انسان تاثیرگذار است

زندگی اجتماعی به بزرگی فضای بادامه مغز بستگی دارد

کشف دروغ‌یاب ذهنی در مغز انسان!

پ.ن. ۱٫ لطفا اگر وبلاگی، پستی یا مطلبی را من ندیده بودم یا نمی‌شناسم، کامنت بگذارید و معرفی بفرمایید برای یادگیری بیش‌تر.

پ.ن.۲٫ اگر دوست داشتید توئیتر گزاره‌ها را برای دیدن ایده‌ها و حال و احوال روزانه‌ی من و گودر گزاره‌ها را برای دیدن متن کامل این مطالب و سایر مقالات و اخبار مربوط به مدیریت، مشاوره، فناوری اطلاعات و البته اقتصاد، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی (و گاهی هم که خیلی هیجان‌زده می‌شوم، علم!) دنبال کنید.

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

5 دیدگاه برای «لینک‌های هفته (۲۰)»

  1. محمد جان از لطفت ممنونم
    اون پاراگراف کذایی برای شما که جزو خوانندگان ثابت این‌جا هستید تکراریه
    به هر حال این احتمال وجود داره که کسی برای اولین بار این پست لینک‌های هفته را ببینه

  2. اومدم تشکر کنم بابت این پنج ماه تلاش فقط چند تا نکته به قول خودتون :
    ۱-نمیدونم چرا مطالب سایت دنیای اقتصاد رو نمیتونم بخونم.چشمام واقعا اذیت میشه و از کاسه در میاد.با اینکه مطالب پر باری توش قرار میگیره اما وقتی به چشمم فشار میاد و نمیتونم بیخیالش میشم.
    ۲-این یه پاراگراف هم به شدت کلیشه ای شده ها
    “پیش از شروع سه نکته:

    لینک‌هایی که به نظرم باید حتما و تحت هر شرایطی خوانده بشوند را با رنگ قرمز از سایر لینک‌ها متمایز می‌کنم.
    برای دیدن لینک‌های کلیه‌ی قسمت‌های قبل، می‌توانید به این‌جا مراجعه بفرمایید.
    این مجموعه پست‌ها در حکم یک دفترچه‌ی یادداشت مطالب مهم برای من هستند. اگر لینک اخبار را هم می‌گذارم، برای این است که به نظرم برخی اخبار حداقل تیترشان باید توسط کسانی که در حوزه مشاور‌ه‌ی مدیریت و آی‌تی فعال هستند، دیده شوند. بنابراین اگر تعداد لینک‌ها زیاد هستند، اولا ببخشید و ثانیا این‌که حداقل به تیترها نگاهی بیاندازید؛ ضرر نمی‌کنید!”
    میدونم برایافرادی که تازه با شما اشنا میشن خوبه اما برای ما قدیمی ها یه پاراگراف قدیمی و کلیشه ای شده.حداقل میشه جمله بندیش رو عوش کرد ؟؟ و همینطور پاراگراف آخر.

    ممنون از زحماتتون

  3. سلام،
    یکی از Favorite های من، لینک زیر هستش،نمیدونم باهاش آشنا هستید یا خیر. مطالب جالبی داره به خصوص حالت خوشه ای لینک های مطالبش که خصلتی مثل ویکی پدیا رو به آدم القا میکنه.
    http://zenhabits.net/
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *