نظرسنجی درباره‌ی موضوعات نوشته‌های سال آینده‌ی گزاره‌ها

از همان روز اول گزاره‌ها را با عشق و علاقه‌ تمام‌نشدنی‌ام به یاد گرفتن و یاد دادن آغاز کردم. گزاره‌ها در طول این تقریبا سه سال از یک سو بازتاب علایق من بوده و از سوی دیگر، شامل مطالبی بوده که من احساس کرده‌ام مورد نیاز دیگران برای به‌تر کار کردن و به‌تر زندگی کردن بوده است. تلاش کرده‌ام به قدر توان‌م از دانش و تجربه‌های‌م در زندگی و کار کردن بنویسم، کشفیات‌م (!) و نگاه‌م به مسائل مدیریتی را ارائه کنم، گفته‌ها و نوشته‌های دیگران را تحلیل کنم و نکات مهم‌شان را برای استفاده‌ی همه بیرون بکشم و البته مطالب خوبی را که احساس می‌کنم به‌درد مخاطبان ایرانی می‌خورد را به زبان شیرین فارسی برگردانم.

تا به‌امروز دوستان بسیاری لطف کردند و نظرات‌شان را در مورد نوشته‌های‌م به من ارائه داده‌اند و بسیاری از مخاطبان‌ گزاره‌ها هم ترجیح داده‌اند خاموش باشند. به دو دلیل احساس می‌کنم به‌تر است نوشته‌های سال آینده‌ام را براساس نظرات مخاطبان گزاره‌ها برنامه‌ریزی کنم:

۱- نوشته‌های من براساس نیازی که احساس می‌کنم وجود دارد نوشته می‌شوند؛ نه لزوما نیازی که در عمل برای مخاطبان‌م وجود دارد.

۲- از روی واژه‌های کلیدی ورودی به گزاره‌ها از روی موتورهای جستجو، فکر می‌کنم در مورد برخی موضوعات، پراکنده‌نویسی کرده‌ام و جای این هست که به‌صورت متمرکز و دنباله‌دار مطالب آموزشی در مورد چند موضوع بنویسم.

برای همین خواهش می‌کنم چند ثانیه‌ای وقت‌تان را به من بدهید و در نظرسنجی من شرکت کنید (اگر از گودر این پست را می‌خوانید لطفا به خود پست روی سایت مراجعه فرمایید.) نظرات شما می‌تواند به‌ من کمک کند تا بتوانم به‌تر و اثربخش‌تر بنویسم و متوجه شوم که کجا باید وقت و انرژی‌ام را متمرکز کنم.

توضیح مختصری در مورد گزینه‌ها می‌دهم:

ـ توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک: بارها از من خواسته شده در مورد این موضوع بنویسم. به‌نظرم مسائل بسیاری در این مورد و به‌ویژه در مورد آموزش و مشاوره در این حوزه در کشور وجود دارد. عموما این موضوع در ایران معادل نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) در نظر گرفته می‌شود؛ اما ماجرا بسیار فراتر از این حرف‌هاست. مثلا من دیده‌ام که چقدر تعریفی که از مفهوم به‌ظاهر ساده‌ی “استراتژی” و روش “تدوین استراتژی” در میان ما وجود دارد، نادرست است. از آن‌جایی یکی دو کار مشاوره‌ی کوچک را هم بادوستان عزیزی آغاز کرده‌ام و تا حدودی نیازسنجی اولیه‌ای در این زمینه داشته‌ام، به‌نظرم نوشتن در این مورد می‌تواند مفید باشد.

ـ کار حرفه‌ای و خوب زیستن: گزاره‌ها اصلا ریشه در این داشت که من می‌دیدم چقدر خودم، دوستان و اطرافیان‌م در داشتن رفتار حرفه‌ای ضعف داریم و متوجه شدم که یک علت اساسی‌ش این است که کسی این چیزها را به ما یاد نداده است! از آن طرف خیلی وقت‌ها این طرف و آن طرف مطالبی می‌خواندم که احساس می‌کردم به‌درد خیلی‌ها می‌خورند. تجارب زندگی خودم هم همین‌طور. خیلی از این نوشته‌ها و ترجمه‌ها مورد استقبال قرار گرفتند و یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های گزاره‌ها نوشته‌های این دسته بوده‌اند. بعضی از آن‌ها هم انگار آن‌قدر خوب بودند که در ده‌ها سایت و وبلاگ کپی‌پیست شده‌اند، به صفحات اول سایت‌های معروف به‌اشتراک‌گذاری لینک در اینترنت رسیده‌اند و حتا در نشریات چاپی (از جمله همشهری جوان، همشهری تندرستی و روزنامه‌ی دنیای اقتصاد) چاپ شدند.

ـ تحلیل سیستم‌ کاربردی: تخصص من تحلیل کسب و کار و سیستم است. این شانس را داشته‌ام که شاگرد دو نفر از اساتید برجسته‌ی این موضوع در ایران باشم. شانس دیگر من هم این بوده که در این حوزه مشغول به‌کار بوده‌ام. اما عملا در آموزش این موضوع جذاب و زیبا، دیده‌ام که چقدر تمرکز روی مفاهیم بدون کاربرد یا تحلیل سیستم‌های رایانه‌ای است و در مقابل، به ارائه‌ی روش‌ها و ابزارهای کاربردی تحلیل چندان پرداخته نمی‌شود. برای همین قصد دارم در این زمینه براساس دانش و تجربه‌های‌م بنویسم.

ـ آموزش کاربردی مفاهیم مدیریت: ما در دانشگاه و کلاس‌‌های آموزشی به‌خوبی یاد می‌گیریم که استراتژی چیست و چطور باید آن را تدوین کرد. با مدل SWOT و خیلی مدل‌های دیگر آشنا می‌شویم؛ اما … در دانشگاه به ما یاد نمی‌دهند چطور SWOT بنویسیم و چطور از آن استراتژی‌ها را استخراج کنیم. این فقط یک نمونه است و به‌نظرم نقائص جدی در فرایند آموزش مفاهیم و ابزارهای مدیریتی وجود دارد. من خیلی وقت‌ها در کار متوجه شدم که مفاهیم تئوریکی که خوانده بودم یعنی چه! برای همین قصد دارم در این زمینه هم برای آشنایی مدیران و جوانان تازه‌فارغ‌التحصیل یا دانش‌جویان مدیریت و MBA و مهندسی صنایع مطالبی بنویسم.

ـ مشاوره‌ی مدیریت: چه کسی است که نداند من چقدر به موضوع مشاوره‌ی مدیریت علاقه‌مندم و چقدر روی این موضوع کار کردم! مدتی است نوشته‌های‌م در این زمینه کم‌تر شد‌ه‌اند؛ اما قصد دارم دوباره و با رویکرد آموزشی به‌سراغ نوشتن در زمینه‌ی مفاهیم، فرایند و ابزارهای مشاوره‌ی مدیریت و دیگر مسائل مطرح در این زمینه بروم.

ـ مدیریت آی‌تی: مدیریت آی‌تی موضوعی بسیار مهم در دنیای امروز است. مدیریت آی‌تی به‌دنبال شناسایی و به‌کارگیری بهینه‌ترین فناوری‌ها برای پاسخ‌گویی به نیازهای سازمان است. اما نکته این‌جاست که آن‌چه در فضای وب فارسی به آن پرداخته می‌شود (و خیلی هم خوب است) فناوری‌های الکترونیک مصرفی است نه فناوری‌های سازمانی. من احساس می‌کنم در این زمینه نیاز زیادی وجود دارد و با توجه به علاقه‌ و تجربیات خودم ـ اگر واقعا هم این نیاز وجود باشد ـ فکر می‌کنم مطالب خوبی بتوانم بنویسم.

خوب ببخشید که خیلی مفصل توضیح دادم! اگر دوست داشتید لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید و از بین موضوعات پیشنهادی، تا حداکثر سه گزینه را که فکر می‌کنید بیش‌تر به‌درد شما می‌خورد انتخاب کنید.

پیشاپیش از تک‌تک شما برای همراهی‌تان سپاس‌گزارم.

[poll id=”2″]

دوست داشتم!
۵
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

20 دیدگاه برای «نظرسنجی درباره‌ی موضوعات نوشته‌های سال آینده‌ی گزاره‌ها»

  1. :)))) ما پارتی‌بازی می‌کنیم طبعا حشمت جان در مورد مباحث محبوب خودمون

  2. آقا اصلا قبول نیست این نظرسنجی، چه معنی داره تحلیل سیستم از همه کمتر رای بیاره آخه؟

  3. مهندس عزیز یدونه ای و برای نمونه ایی
    علی جان درباره کسب و کارهای کوچک و مشاوره مدیریت که تخصص خودت بیشتر بنویس. به ما هم یه نگاهی بنداز 🙂

  4. این نکته‌ای که نوشتی خیلی جالب بود و انگیزه‌بخش. ممنون‌م رضا جان. 🙂

  5. علی جان با اینکه رای دادم ولی یه نظر کوتاه هم اینجا می نویسم. در ایران کم اند آدمهایی که می تونند حوزه های مختلف رو به هم وصل کنند و تجارب مختلف شون رو با هم تلفیق کنند و در عین حال این توانایی رو دارند که به مخاطبهاشون هم نشون بدند که چطور می شه به زندگی پیچیده ی امروز ، چند وجهی نگاه کرد. من شخصا ارزش نوشته های عمومی تر تو رو در این می بینم و البته نظر سنجی هم تا اینجای کار حرف منو تائید می کنه 🙂

  6. طبیعیه که مطالب کار حرفه ای بالاترین رای رو بیاره چون تا اونجایی که من می دونم تو وب فارسی خودت مبدعش هستی! در مجموع با این همه ایده ای که شما داری می شه یه مجله درآورد، خدا بده ایده! (این ۵۵ رای درسته؟ یعنی ملت حال دو تا کلیک هم ندارن؟!)

  7. سلام. ممنون‌م. این نکته‌ای که فرمودید بسیار مهمه. من امسال شانس این را داشتم که روی پروژه‌ای کار کنم که مربوط به همین موضوع کسب و کارهای کوچک بود. بنابراین از یک طرف با ادبیات موضوع تا حدودی آشنا شدم و از یک طرف دیگه متوجه شدم که عموما چه مشکلاتی در کار این کسب و کارها وجود داره. با توجه به زمینه‌ی مدیریتی هم که دارم فکر می‌کنم بدانم چطور می‌شود برای این مشکلات راه پیدا کرد. 🙂 امیدوارم نتیجه‌اش هم مفید باشد. 🙂

  8. سلام. با تشکر از شما و دیگه اینکه همین تنوعی که می نویسید خوبه .البته من توی نظر سنجی به کار حرفه ای رای دادم.

  9. سلام جناب نعمتی

    خسته نباشید میگم

    سال جدید رو هم پیشاپیش تبریک می گم

    به حسب موقعیت شغلی گزینه اول رو مدریت آی تی زدم که جالب بود برام سوم بوده توی انتخاب ها
    و در مورد گزینه های دیگه تخصصی نداشتم و از طرف دیگه نیاز کامل به «کار حرفه‌ای و خوب زیستن» داشته و دارم این شد که گفتم با گذاشتن کامنت هم سلام گفته باشم، هم خسته نباشید بگم، هم تشکر کنم از مطالب خوبتون و هم درخواست کنم که باز هم برای ما بنویسید و بیشتر بنویسید

    موفق باشید

  10. سلام
    من تو گودر شمارو دنبال میکنم و تقریبا همه ی نوشته هاتونو خوندم و بعضی هاشو برای مطالعه بیشتر پرینت گرفتم.
    خواستم خسته نباشید بگم و بعد از این همه مدت یه نظری هم داده باشم.
    واسم جالب بود که انتخاب اول من “توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک” برای خیلی های دیگه هم مهم بوده. چون شغلم طراحی وب هست چند باری خواستم استارت آپهای کوچیک راه اندازی کنم ولی به خاطر بی برنامگی ، ساعات طولانی کار و چند تا دلیل کوچیک دیگه این کار انجام ندادم.امیدوارم نوشته های شما در مورد “[راه اندازی و] توسعه‌ی کسب و کارهای کوچک” من ترغیب کنه و بهم جرات بیشتری بده.
    موفق باشید

  11. با کامنت fereshte m کاملا موافقم، درسهایی از فوتبال برای کسب و کار رو از همه بیشتر دوس دارم 🙂

  12. چون تو فاز آی تی و مدیریت نیستم، اون گزاره های کوچک رو که مینویسی رو خودم خیلی دوست دارم. البته یه دوستی داشتم که تو ام بی ای بود و خیلی از وبلاگت استفاده میکرد. و اینکه درسهایی از فوتبالش رو بیشتر کن. سال دیگه هم که بازی های یورو ۲۰۱۲ هست و خیلی خوووبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *