ایده‌ی یک وبلاگ گروهی مدیریت ـ تکمیلی

استقبالی که از پست ایده‌ی یک وبلاگ گروهی مدیریت فراتر از انتظار من بود که از همه‌ی دوستانی که با کامنت گذاشتن در وبلاگ و گودر و هم‌چنین ارسال ای‌میل یا به روش‌های دیگر نظرات‌شان را به من انتقال دادند، تشکر می‌کنم.

با جمع‌بندی نظراتی که داده شده لازم است به چند نکته اشاره کنم. ایده‌ی من تنها ایجاد یک وبلاگ کوچولوی مشترک بود که پست‌های آن بخش‌های منتخبی از کتاب‌ها و مقالات فارسی و انگلیسی در حوزه‌های مختلف علم مدیریت باشند. براساس کامنت‌های داده شده لازم دیدم به این نکته تأکید کنم. اما در کامنت‌ها و ای‌میل‌هایی که دریافت کردم دیدم خیلی‌ از دوستان به ایجاد یک فوروم یا سایت مدیریتی فکر می‌کنند. ایده‌ای که اگر چه جذاب به نظر می‌رسد؛ اما با توجه به این‌که تجربیات قبلی در این زمینه از نظر من شکست خورده محسوب می‌شوند، چندان عملی نیست.

چرا تجربیات قبلی شکست خورده‌اند؟ باید دید هدف اصلی این فوروم‌ها چه بوده است. شاید دو هدف اصلی بتوان برای آن‌ها در نظر گرفت: اشتراک دانش و تولید محتوا. از منظر هدف اول، این فوروم‌ها بسیار هم موفق هستند؛ به‌ویژه در امر شریف کپی پیست! (بسیاری از مطالب من بدون اجازه و بدون حتا دادن رفرنس در این به اصطلاح فوروم‌های علمی کپی و پیست شده‌اند.) فوروم‌ها دنیایی پیچیده و تو در تو ایجاد می‌کنند که در حوزه‌ی علم مدیریت، از نظر من اثربخشی چندانی ندارد. بنابراین من از ایده‌ی یک فوروم مدیریتی استقبال نمی‌کنم.

اما اگر قرار باشد با مشارکت عده‌ای یک کار جدی انجام شود، پیشنهاد من چیست؟ چند وقت پیش حامد در چای داغ‌اش درباره‌ی گروهی از دانش‌جویان دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد شریف نوشت که قصد دارند یک ویکی اقتصادی فارسی راه بیاندازند (این‌جا.) من از همان زمان این ایده در ذهن‌ام شکل گرفته که باید در حوزه‌ی مدیریت هم چنین کاری انجام شود؛ جایی که فقر مطلب استاندارد بسیار زیاد است. اگر ویکی‌پدیای فارسی را در نظر بگیریم، اشکالات بسیار زیاد و عجیب و غریبی در حوزه‌ی مدیریت آن به چشم می‌خورد:

  1. به شدت ناقص است.
  2. برخلاف ویکی‌پدیای انگلیسی، اصلا رده‌بندی متمرکز مقالات در حوزه‌ی مدیریت ندارد.
  3. کیفیت مطالب نوشته شده بسیار پایین است (چرا که خیلی از این مطالب یک جمع‌آوری مطلب ساده یا بدتر از آن کپی پیست از مطالب دیگران است.)
  4. جای تأسف است که بسیاری از این مقالات با انگیزه‌ی تبلیغ فعالیت‌های شرکت‌های فعال در زمینه‌ی مشاوره نوشته‌ شده‌اند (که حالا بماند اغلب این شرکت‌ها هم جزو شرکت‌های شناخته شده و مطرح بازار هم نیستند و همین قضیه را پیچیده‌تر می‌کند.)

بر همین اساس پیشنهاد من تشکیل یک تیم مجازی برای کار بر روی بخش مدیریتی ویکی‌‌پدیای فارسی یا راه‌اندازی یک ویکی جداگانه است. این ویکی به شکل کامل مبتنی بر مشارکت داوطلبانه‌ی اعضا خواهد بود و برای هر موضوع خاص دارای یک یا چند سرویراستار است که مطالب نوشته شده را پیش از انتشار نهایی کنترل کیفی، ویرایش و تأیید خواهند کرد. هدف از این ویکی تولید محتوا است. این تولید محتوا می‌تواند حتا در ساده‌ترین شکل‌اش تنها شامل ترجمه‌ی مدخل‌های متناظر ویکی‌پدیای انگلیسی باشد و در حالت گسترده‌تر، تحقیق و نوشتن مقالات کوتاه از جنس ویکی را در بر بگیرد. این، کاری است که هر چند بسیار دشوار است؛ اما ارزش افزوده‌ی بسیار زیادی می‌تواند برای جامعه‌ی مدیریت ایران به همراه داشته باشد.

هدف از این پست ثبت این ایده بود؛ تا ببینم نظر دوستان در این مورد چیست. با توجه به این‌که تشکیل تیمی که به صورت داوطلبانه حاضر باشد به تولید محتوا بپردازد در شرایط کنونی بیش‌تر به رؤیا شبیه است تا واقعیت؛ من هم‌جنان بر روی ایده‌ی اول‌ام تأکید دارم: راه‌انداختن وبلاگی برای انتخاب بخش‌هایی منتخب از کتاب‌ها و مقالات مدیریتی فارس یو انگلیسی. این یکی راحت‌تر و عملی‌تر است.

در مورد ویکی فارسی مدیریت، امیدوارم کسی که توانایی تشکیل یک تیم حرفه‌ای و پشتیبانی از آن را داشته باشد (از جمله مثلا دوستان انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی) این‌جا را بخواند و در این زمینه دست به کار شود. آرزویی هر چند دور و دراز و دست‌نیافتنی!

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

5 دیدگاه برای «ایده‌ی یک وبلاگ گروهی مدیریت ـ تکمیلی»

  1. به نظر ِ من اگه مداخل مدیریتی رو توی ویکی پدیای حال حاضر ایجاد بشه یه مزیتی داره که خب معروف‌تره و دسترسی بهش سریع‌تر ولی از طرفی کنترل روی مطالب از حوزه‌ی اختیارات شما خارج میشه، دقیقاً همون چیزی که آقا ابراهیم گفتش.

    به نظرم یه ویکی ِ اختصاصی با wiki media ساخته بشه خیلی بهتره.

  2. ببخشید حرفمو درباره ویکی پدیای فارسی پس می گیرم. این هموطنان عزیز واقعا شورش رو دراوردند. یکی رفته تو مدخل مدیریت استراتژیک همه نوشته های قبلی رو پاک کرده بعد یک متن رو که معلوم نیست از کجا (چندجا!) کپی کرده اونجا پیست کرده بعد هم رفرنس مطالب رو داده : صفحه اول سایت خودش!

  3. به نظر من مطالب ویکی برای افراد غیرحرفه ای خوبه. درسته که ویکی پدیای فارسی در این حد هم مطلب نداره ولی حیفه ایده خوبتون را برای ویکی کنار بذارین. باز هم به نظر من اگه کسی بخواد کار ویکی بکنه ویکی پدیا یک بیس فوق العاده است که خیلی دردسرهای اولیه رو نداره و تازه خیلی هم مشهوره و همه اول می رن سراغ اون. ولی فعلا تا پیدا شدن یک گروه خیّر! بهتره اون رو به به بعد موکول کرد هرچند اگه هر کس ماهی یکی دو مطلب رو ویرایش کنه یا بهش اضافه کنه از این وضعیت در می آد. در مورد فوروم کاملاً درست می فرمائید. فوروم نیاز به یک تیم مدیریتی قوی و فنی و علمی و داوطلب داره که مشخصا بلندپروازیه. به هر حال آرزو عیب نیست!

  4. سلام:
    به نظر بنده همون وبلاگ بهتره! چون حداقل میدونیم داره “تولید محتوا” میشه نه “توزیع محتوا”! فکر کنم اینطوری جمع خودمونی تر و دوستانه تر میشه،کنترلش راحت تره، مطالب بعضاً غیر فنی توش نمیاد و……
    به نظرم از وبلاگ شروع بشه، اگر به امید خدا موفق شد، میشه گسترشش داد.

  5. سلام. به نظر من هر کار گروهی و حتی داوطلبانه ای انگیزه می خواهد. حالا به نظر من ایجاد انگیزه باعث میشه کار شروع بشه بعدش باید انگیزه به منفعت تبدیل بشود تا دنباله دار باشه. به نظر من برای دنباله دار کردن قضیه باید سرمایه باشه. تنها چیزی که نه دانشگاه ها، نه دولت و … تمایلی به افتادن در درد سرهاش ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *