مقاله‌ی هفته (۲) ـ چشم‌انداز فقط ۱۰٪ اهمیت دارد، بروید سر اجرا!

تاد دی. جیک (که این‌جا اطلاعات محدودی در موردش هست!) در این مقاله‌ی جالب به این موضوع می پردازد که اغلب ره‌بران سازمانی عادت کرده‌اند که ۹۰ درصد از انرژی و وقت‌شان را روی تدوین یک چشم‌انداز (Vision) عالی می‌گذارند و این در حالی است که شکست اصلی در درست اجرا نشدن این چشم‌انداز رخ می‌دهد؛ جایی که آدم‌ها نمی‌دانند چشم‌انداز اصلا چیست، چه کار باید بکنند و یا به عبارت به‌تر چه کاری را باید متفاوت از قبل انجام بدهند و از همه شاید مهم‌تر (!) در برابر این کارها چه چیزی گیرشان می‌آید! بر همین اساس این مقاله‌ی کوتاه به اصول ره‌بری اجرا می‌پردازد:

  • ترویج تعهد به چشم‌انداز در سراسر سازمان
  • وارد کردن روش‌های جدید انجام کارها به سازمان و و تثبیت آن‌ها
  • تغییر فرهنگ و ارزش‌های بنیادین سازمان

جزییات‌اش را در مقاله‌ی آقای جیک بخوانید! این مقاله در شماره‌ی زمستان ۲۰۰۱ نشریه‌ی Business Strategy Review متعلق به مدرسه‌ی مدیریت لندن منتشر شده است.

پ.ن. از همه‌ی دوستان عزیزی که برای هم‌کاری در زمینه‌ی ایجاد یک وبلاگ گروهی مدیریت اعلام آمادگی فرمودند تشکر می‌کنم. از آن جایی که این کار هر چه زودتر آغاز شود به‌تر است، خواهش می‌کنم پیشنهادات‌تان را برای اسم وبلاگ بیان فرمایید. به صورت پیش‌فرض من قصد دارم این وبلاگ را روی وردپرس دات کام ثبت کنم؛ اگر در این زمینه هم نظری دارید خوش‌حال می‌شوم.

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

4 دیدگاه برای «مقاله‌ی هفته (۲) ـ چشم‌انداز فقط ۱۰٪ اهمیت دارد، بروید سر اجرا!»

  1. کاملاً با حرف های نادر موافقم. در همه وبلاگ های گروهی، به نوعی نظارت گروهی روی پست ها صورت میگیره تا هم مطابق با سیاست ها و کیفیت مورد نظر باشه و هم شاکله تعیین شده رو داشته باشه.
    یه نکته دیگه اینه که به نظر من با توجه به نوع مطالبی که بچه ها مینویسند بهتره طبقه بندی کلی داشته باشیم. مثل منابع انسانی، فایننس، پروژه، حسابداری، استراتژی و آموزش نرم افار ها و آموزش متدولوژی ها
    این قالب های آماده مثل جوملا یا دروپ آل روی دامنه ورد پرس سوار میشه؟ من با ورد پرس کار نکردم و اطلاعات زیادی ندارم. به نظرم دسترسی راحت و طبقه بندی مناسب مطالب خیلی میتونه در دراز مدت به کاربری وبلاگ اضافه کنه. به این شکل هم میشه خواننده دانمی داشت و هم خواننده های اتفاقی زیادی رو به سمت وبلاگ ( و یا شاید وبسایت ) هایت کرد
    من به ایده شما خیلی خوشبینم.

  2. ورد پرس کلا که برای این کار و این شرایط انتخاب خوبیه، تنها مسئله‌ای که می‌تونه باعث بشه بیشتر بهش فکر کنیم ماجرای فیلترهاس که ممکنه برای وردپرس دات کام مطابق سوابق قبلی یه کم ریسکش بالاتر باشه.
    به نظر من حتما باید روالی برای تایید مطالب در نظر گرفت. مثلا خیلی خوب می‌شه اگه فضایی اختصاصی برای اعضا وجود داشته باشه که اول مطالب برن اونجا و گروهی از اعضا یا همشون در موردش نظر بدن که باهاش موافق هستن یا نه یا مثلا نظری دارن که فکر می‌کنن بهتره بهش اعمال بشه (مثلا در مورد نگارشش). من با وردپرس کار نکردم و نمی‌دونم، ولی مثلا تو تکست‌پترن می‌شه بخش‌های مختلفی توی سایت ساخت و چنین فضاهایی رو پیاده‌سازی کرد.
    خوب می‌شه که به تدریج یه شیوه‌نامه هم برای کار تدوین کنیم. مثلا این‌که مطلب حتما باید ارجاع داشته باشن (مگر شرایط خاص) و ارجاع‌ها باید به چه ترتیبی باشن؛ این‌که کلمات کلیدی به چه صورتی باید مشخص بشن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *