لینک‌های هفته (۲۱)

پیش از شروع سه نکته:

  1. لینک‌هایی که به نظرم باید حتما و تحت هر شرایطی خوانده بشوند را با رنگ قرمز از سایر لینک‌ها متمایز می‌کنم.
  2. برای دیدن لینک‌های کلیه‌ی قسمت‌های قبل، می‌توانید به این‌جا مراجعه بفرمایید.
  3. این مجموعه پست‌ها در حکم یک دفترچه‌ی یادداشت مطالب مهم برای من هستند. اگر لینک اخبار را هم می‌گذارم، برای این است که به نظرم برخی اخبار حداقل تیترشان باید توسط کسانی که در حوزه مشاور‌ه‌ی مدیریت و آی‌تی فعال هستند، دیده شوند. بنابراین اگر تعداد لینک‌ها زیاد هستند، اولا ببخشید و ثانیا این‌که حداقل به تیترها نگاهی بیاندازید؛ ضرر نمی‌کنید!

با این توضیحات لینکهای هفته را مرور می‌کنیم:

مدیریت:

فقدان اثربخشی برنامه های استراتژیک جاری در بخش دولتی (احسان اردستانی)

حذف یارانه‌ها و نیروی کار (امیر مهرانی که این هفته کم‌کار بود …)

با سایه به سایه مشاهده کنید! (معرفی روش مشاهده برای مستندسازی فرایندها.)، شروع با انواع دفاتر پروژه و جلسات مرور پروژه، گنجی در سازمان (مهدی عرب عامری)

AHP به زبان ساده و AHP-نکات فنی (یک دوره‌ی مختصر و مفید ۵ دقیقه‌ای برای آموزش AHP) و معرفی نرم افزار مدیریت ریسک EasyRisk (نیام یراقی)

برنامه ریزی و کنترل پروژه برای چه کسی مناسبه؟ (البته این ویژگی‌ها که استاد فرمودند به درد مشاور شدن هم می‌خوره! بیایین مشاور بشید …) (نادر خرمی‌راد)

خطیرترین نوع مدیریت (مدیریت آپارتمان!!!) (آیدین کسایی)

سلاست بیان مترادف تفکر است؟ (درباره‌ی یک تله‌ی فکری رایج) (پیام هدایت)

تعداد رؤسا (مقایسه‌ی تعداد رؤسای دانشگاه‌‌های بزرگ ایران و آمریکا!) و بضاعت (در مورد بضاعت کنونی صنعت‌ نرم‌افزار ایران در مقایسه با رقبای غربی) (علی واحد؛ وبلاگ رادمان)

هم‌زبانی ، گام اساسی در مشاوره بازاریابی (شرح گام به گام یک پروژه‌ی تدوین استراتژی بازاریابی که می‌تواند نمونه‌ی خوبی باشد برای یک کار مشاوره‌ی استاندارد) و تحقیقات کیفی رو به رشد است (توضیحاتی درباره‌ی Focus Group یا گروه کانونی و توفان مغزی) (از استاد پرویز درگی)

تلــه تجربــه

استخدام مجهول در شرکتی مجهول (سؤال جالبی است: چرا این شرکت‌های معتبر آگهی‌دهنده در مثلا ضمیمه‌ی همشهری اسم‌شان معلوم نیست!؟)

تفاوت بین رشته ام بی ای و کارشناسی ارشد مدیریت (اگر نمی‌دانید فرق‌شان چیست حتما این مطلب را بخوانید.)

جلسات ناهاری (وقت جلسه ندارید!؟ سر ناهار جلسه بگذارید! عینهو شرکت ما …)

قدرت طرز فکر مصرف‌کنندگان (“زمانی که مصرف‌کنندگان در مورد خرید انواع گوناگون محصولات متفاوت مانند خمیر دندان‌، دهان شویه و نخ‌دندان در گروه محصولات مراقبت دهان و دندان از یک گروه تصمیم می‌گیرند. در تفکر انتزاعی مصرف‌کنندگان تعداد محصولات بیشتری انتخاب می‌کنند. اما عکس این قضیه نیز اتفاق می‌افتد زمانی که محصولات به اندازه‌ای شباهت دارند که مصرف‌کنندگان می‌توانند کالاهای جایگزین را انتخاب کنند. از جمله انواع نوشیدنی‌ها و در چنین مواردی‌، افراد با تفکر واقعی کالاهای بیشتر خریداری می‌کنند.”)

بازاریابی ۹ فیلم کوتاه تبلیغاتی «بی‌ام و» -۱ و بازاریابی ۹ فیلم کوتاه تبلیغاتی «بی‌ام‌و» -۲ (بی ام و برای تعریف مجدد بازارش یک کمپین تبلیغاتی لازم داشت و چه کاری به‌تر از ساختن یک مجموعه فیلم کوتاه جیمز باندی که در آن‌ها خودروهای بی ام و یک شخصیت اصلی داستان می‌بودند!؟ و از آن بالاتر چه کسی به‌تر از استاد دیوید فینچر خودمون!؟ مجموعه‌ی کامل این فیلم‌ها را هم از این‌جا دانلود کنید.)

آیا رقابت‌پذیری زنان از مردان کمتر است؟ (شواهد تجربی نشون داده که خانم‌ها جایی که رقابت با آقایان داشته باشند، کنار می‌کشند!؟)

فناوری اطلاعات:

مقایسه‌ی فیس‌بوک و توییتر در سال ۲۰۱۰ [infographic] (مهرداد نایب)

رسانه های اجتماعی در سالی که گذشت (جواد افتاده)

فناوری در رستوران‌ها (دکتر مجیدی؛ یک پزشک)

آیا شلوار Agile هنوز برای سازمان های ایرانی گشاد است؟ (وبلاگ دنیای چابک)

گفت‌وگو با مدیر تکنولوژی SAP بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری اروپا طرفدار تبلت‌ها هستم

سرویس جدید گوگل – نمودار محبوبیت

فیس بوک و ارزش ۵۰ میلیارد دلاری‌ آن، به‌اشتراک گذاشته شدن ۴۴ درصد از فایل‌ها از طریق فیس‌بوک و فراز و نشیب‌های فیس‌بوک در سال ۲۰۱۰،پاسخ منفی توییتر به فیس‌بوک و کاربران فیس بوک ۷۵۰ میلیون تصویر در تعطیلات سال جدید آپلود کردند (درباره‌ی این شبکه‌ی اجتماعی محبوب این روزها!)

موتورولا به دو شرکت مجزا تقسیم شد

از آن سو دوسوم بزرگسالان خرید اینترنتی می‌کنند

جهان الکترونیک در انحصار تبلتها/ تبلتهایی که در سال ۲۰۱۱ عرضه می‌شوند

اقتصاد:

اقتصاد جهان در سال جدید میلادی به کدام سو می‌رود؟ مسابقه رشد در سال ۲۰۱۱ (پیش‌بینی اکونومیست؛ بسیار جالب!)

معمای مقایسه قبل و بعد از انقلاب و نگاهی به جنگ اعراب و اسرائیل و خودخواهی، دیگرخواهی و انصاف در اقتصاد (این آخری نگاهی مختصر است به جنبه‌هایی از تئوری بازی‌ها) (علی سرزعیم)

چند گزاره‌ی بدیهی که برای درک آن احتیاج به هوش یا دانش سرشار نیست (درباره‌ی هدف‌مندسازی یارانه‌ها؛ از احمد شریفی عزیز)

هدفمند کردن یارانه ها و سیاستمدار مدرن (صادق الحسینی که این روزها جاش در میان اقتصادی‌نویس‌ها خیلی خالیه بعد از مدت‌ها نوشت!)

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد: ۲ روند متفاوت در اقتصاد ۲۰۱۱ (پیش‌بینی اولیویر بلانچارد معروف!)

سهم دلار در ذخایر ارزی جهان ۱۱ درصد کاهش یافت (ولی هم‌چنان قوت غالب است!)

مجموعه‌ی نفیس و بی‌نظیر اقتصاد در زندگی واقعی با ترجمه‌ی روان و عالی آقای دکتر جعفر خیرخواهان که شخصا همین‌جا مراتب تشکر خودم را از ایشان اعلام می‌دارم: اقتصاد در زندگی واقعی تفاوت کوچک تقریبا فراموش شده (اقتصاد کار زنان) و اقتصاد در زندگی واقعی چیستان بازار کار (این مطلب بی‌نظیر است!)

مجموعه‌ی بازاریابی اجتماعی نوشته‌ی فیلیپ کاتلر در دنیای اقتصاد که بالاخره این هفته نشستم و همه‌ی قسمت‌های‌اش را خواندم: «بازاریابی اجتماعی» راهی برای خروج از تله فقر(۲) مروری بر راهبردهای جهانی مبارزه با فقر (اهداف توسعه‌ی هزاره‌ی سازمان ملل را در آخر این بخش ببینید)، راه‌حل «بازاریابی اجتماعی» برای خروج از تله فقر: مروری بر راهبردهای مختلف مبارزه با فقر، راه‌حل «بازاریابی اجتماعی» برای خروج از تله فقر(۴) «زیرمجموعه‌بندی» بازار فقر (ته این بخش دو تا جدول داره که اصول بازاریابی را خیلی خلاصه و خیلی عالی می‌تونید داخل‌اش بیابید!) و راه‌حل «بازاریابی اجتماعی» برای خروج از تله فقر (قسمت پنجم) «زیرمجموعه‌بندی» بازار فقر

زاویه آشنایی با تفکر اقتصادی لودویگ میزس

جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و کار حرفه‌ای:

چگونه تا آخر عمر کمر درد نگیریم

پشت میز کارتان ورزش کنید

آزمون: تا چه اندازه خوشبخت هستید؟ (خوشبختی در رفتارها و دیدگاه‌های ما نسبت به دنیا نهفته است)

هشت رمز موفقیت

این ۲۰ جمله ساده را بکار نبرید!

زنان دو برابر مردان در زندگی و محل کار استرس می‌کشند (متأسفانه …)

بهترین شرکت برای کار کردن کجاست؟ (بررسی تطبیقی ویژگی‌های گوگل، اپل و فیس‌بوک) و فیس بوک بهترین جای دنیای برای کار کردن

پ.ن. ۱٫ لطفا اگر وبلاگی، پستی یا مطلبی را من ندیده بودم یا نمی‌شناسم، کامنت بگذارید و معرفی بفرمایید برای یادگیری بیش‌تر.

پ.ن.۲٫ اگر دوست داشتید توئیتر گزاره‌ها را برای دیدن ایده‌ها و حال و احوال روزانه‌ی من و گودر گزاره‌ها را برای دیدن متن کامل این مطالب و سایر مقالات و اخبار مربوط به مدیریت، مشاوره، فناوری اطلاعات و البته اقتصاد، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی (و گاهی هم که خیلی هیجان‌زده می‌شوم، علم!) دنبال کنید.

دوست داشتم!
۰
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

5 دیدگاه برای «لینک‌های هفته (۲۱)»

  1. سلام؛
    منبع اینترنتی ندارم ولی دوتا کتاب هست که آقای برایان تریسی توی وب سایتشون به صورت
    رایگان هدیه میدن.
    حیفه! حالا که دارن معرفت میذارن ما چرا استفاده نکنیم؟!
    فقط باید آدرس ایمیل رو بنوسید و لینک رو براتون ارسال میکنن.
    http://www.briantracy.com/newsletter/default.aspx?cid=1
    http://www.briantracy.com/newsletter/default.aspx?cid=21
    موفق باشید

  2. خوب پیش‌فرض همین است که شما فرمودید. در مورد ادامه‌ی کامنت‌تان من راست‌اش نمی‌دانم کدام مطلب تا الان علمی نبوده؛ کاش اشاره‌ی دقیق می‌فرمودید. در مورد آن مطلب خاص، دو نکته:
    ۱- از نظر بنده به‌عنوان کسی که سال‌هاست علاقه‌مند اقتصاد است و در این زمینه مطالعه دراد، تمام گزاره‌های مورد بحث آقای شریفی گزاره‌هایی منطقی و علمی هستند. هر کدام از این گزاره‌ها کلی بحث پشت‌اش هست.
    ۲- مکمل نکته‌ی اول، به همین دلیل عنوان پست به نظرم اصلا بار منفی و توهین‌آمیز ندارد.
    چند نفری هم که این طرف و آن طرف به مطلب ایشان نقد داشتند و بنده دیده‌ام، بحث محتوایی داشتند و این‌که عنوان مطلب توهین‌آمیز است را دارم برای اولین بار از شما می‌شنوم!
    در هر حال ممنون که این‌جا را دنبال می‌کنید و من هم سعی می‌کنم در گزینش مطالب بیش‌تر دقت کنم.

  3. البته به نظرم می آید که ابتدای این مطلب بهتر بود می نوشتید مسئولیت مطالب این لینکها به عهده صاحبان سایت های مزبور است و وبلاگ شما مسئولیتی درباره صحت آنها ندارد! این را از این جهت می گویم که برخی از این مطالبی که شما لینک می دهید (ومن چند هفته ای است دنبال می کنم) از معیارهای علمی دور هستند مثل لینک: چند گزاره‌ی بدیهی که برای درک آن احتیاج به هوش یا دانش سرشار نیست (درباره‌ی هدف‌مندسازی یارانه‌ها؛ از احمد شریفی عزیز)که عنوان مطلب توهین آمیز است

  4. سلام

    خواستم تشکری کرده باشم بابت لینک های هفتگی تون که مثل یک معلم دقیق و با وسواس از میان حجم انبوه اطلاعات اونهارو گلچین می کنید

    خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *