چگونه مثل استیو جابز فکر کنیم؟

استیو جابز این روزها کاریزماتیک‌ترین شخصیت دنیای فناوری است. جابز موتور اصلی حرکت اپل است؛ شرکتی با محصولات بسیار جذاب و دوست‌داشتنی و البته ارزش‌مندترین شرکت فناوری جهان. اهمیت جابز تا آن حد بالا رفته که توماس فریدمن ـ ستون‌نویس معروف روزنامه‌ی نیویورک تایمز و نویسنده‌ی کتاب جهان مسطح است ـ معتقد است آمریکا برای این‌که بتواند به شکل شگفت‌آورتری از رکود خارج شود، داشتن جابزهای بیش‌تر است! چه چیزی جابز را از دیگران متمایز می‌کند؟

کارمینه گالو برای فهمیدن پاسخ این سؤال با یک دو جین از کارکنان سابق اپل، تحلیل‌گران و متخصصان مصاحبه کرد. نتیجه؟ استیو جابز هم یک آدم معمولی است؛ فقط بلد است چطور “متفاوت فکر کند!” گالو به‌زودی یافته‌های‌اش را در کتابی با عنوان “رازهای نوآوری استیو جابز” منتشر خواهد کرد. اما او در مطلبی که اخیرا در فوربس چاپ شده، به این موضوع پرداخته که جابز چطور متفاوت فکر می‌کند؟ با هم تکنیک‌های خلاقیت جابز را مرور می‌کنیم:

  1. شاید شنیده باشید نام شرکت اپل از یک منطقه در نزدیکی محل زندگی اسیتو جابز و استیو وزنیاک گرفته شده؛ اما آیا می‌دانید که اپل در عین حال یک نماد است؟ اپل نماد یک درخت است؛ به ساختار یک درخت دقت کنید (مفهوم ریاضی درخت را یادتان هست که؟): درخت به سادگی از یک تنه و چند شاخه تشکیل شده؛ یک موجودیت ساده و قابل فهم که میوه‌اش دست‌یافتنی است!!! جابز معتقد است یک رایانه (و در حالت کلی یک محصول) باید این دو ویژگی را داشته باشد: ساده و قابل فهم و در عین حال قابل دست‌یابی!
  2. متفاوت فکر کردن جابز در قرار دادن دایمی خودش در معرض تجربیات مختلف در زندگی بشری نهفته است. جابز تجربیات منحصر به فردی در زندگی داشته: از یاد گرفتن خطاطی در دوران دانشگاه تا تجربه‌ی ریاضت‌کشی عرفان شرقی در هندوستان! و همین دقیقا راز ایده‌پردازی‌های فوق‌العاده‌ی استیو جابز است. یک مثال بانمک‌اش این‌که خطاط بودن جابز باعث شد وقتی در ۱۹۸۴ اولین مکینتاش را ارایه کرد، مکینتاش اولین رایانه‌ی شخصی بود که فونت‌های زیبایی داشت. یا وقتی او می‌خواست فروشگاه‌های اپل را راه بیاندازد به جای این‌که مدیر فروشی را از صنعت آی‌تی انتخاب کند، یکی از مدیران سابق خرده‌فروشی Target را انتخاب کرد! او و آن مدیر ـ رون جانسون ـ تصمیم گرفتند تا برای به‌ترین بودن، به الگو گرفتن از شرکت‌های فناوری اکتفا نکنند. برای همین به جای طرح این سؤال که: “به‌ترین مدل خدمات مشتری در صنعت آی‌تی چیست؟” یک سؤال کلی‌تر مطرح کردند: “به‌ترین مدل خدمات مشتری چیست؟” و جواب‌شان را هم در “هتل‌های چهار فصل” پیدا کردند. برای همین است که شما در فروشگاه‌های اپل، به جای صندوق‌دار، دربان می‌بینید!
  3. جابز همیشه یک سنت‌شکن بوده؛ توضیح بیش‌تری لازم است؟
  4. جابز ادراک متفاوتی نسبت به دیگران دارد و همین چیزی است که او را نوآور می‌کند نه مقلد. مثلا دو جین آدم ابداع زیراکس را در زمینه‌ی رابط کاربری گرافیکی در سال ۱۹۷۹ دیدند؛ اما تنها جابز بود که به فکر رسید می‌شود این رابط کاربری را در یک رایانه به کار برد و خوب همین ایده شد، مبنای ساختن سیستم عامل مک برای اولین مکینتاش در سال ۱۹۸۴!
  5. اما جالب‌ترین اصل فکر کردن استیو جابز: در یکی از بزرگ‌ترین تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی نوآوری و خلاقیت، محققان هاروارد با بیش از ۳۰۰۰ مدیر در طول ۶ سال مصاحبه کردند. یافته‌ی آن‌ها این بود که اصل شماره‌ی یک خلاقیت “ارتباط ایجاد کردن” است: توانایی ایجاد ارتباط موفق میان پرسش‌ها، مسائل و ایده‌های ظاهرا نامرتبط از حوزه‌های مختلف. نتیجه‌ی این تحقیق گسترده‌ی هاروارد چیزی بود که استیو جابز ۱۵ سال به پیش به یک گزارش‌گر گفته بود: “خلاقیت تنها یعنی وصل کردن چیزها به هم‌دیگر.”

استیو جابز شدن انگار خیلی هم سخت نیست ها؛ البته به شرط داشتن همت مضاعف! 😉

دوست داشتم!
۱
ـ این‌جا دفترچه‌ی یادداشت‌ آن‌لاین یک جوان (!؟) سابقِ حالا ۴۰ ساله است که بعد از خواندن یک رشته‌ی مهندسی، پاسخ سؤال‌های بی پایان‌ش در زمینه‌ی بنیادهای زندگی را در علمی به‌نام «مدیریت» کشف کرد! جوانی که مدیریت را علم می‌داند و می‌خواهد علاقه‌ی شدیدش به این علم را با دیگران هم تقسیم کند!
علی نعمتی شهاب
Latest posts by علی نعمتی شهاب (see all)
علی نعمتی شهاب

10 دیدگاه برای «چگونه مثل استیو جابز فکر کنیم؟»

  1. استیو جابز در محصولاتش گافی نداده.
    ۱- کلی انسان در این جهان این حرف شما را رد میکند.
    ۲- اگر گافی داشت معروف و مورد تایید نبود.
    ۳- شما نمیتوانید نظر این همه متخصص آی تی را رد کنید حتی اگر هم به آی تی مسلط باشید نمیتوانید نظر گروهی از متخصصان برتر را رد کنید.
    من خود از محصولات اپل استفاده کرده ام و هیچ موردی نداشته حتی من مقدار کمی به آی تی وارد هستم و به نظر من باید از دستگاه های اپل درست استفاده کرد.

  2. خلاقیت فقط ارتباط برقرار کردن نیست بلکه بیشتر باز گذاشتن فکر برای درک و دریافت الهامهاست، اینرا نه اون سه هزار محقق و نه جابز شاید به خلاقیت درک خلاقیت نرسیدن
    به هر شکل دنیای آی تی مثل هر چیز دیگه ای به تبلیغات نیاز داره و اپل در این مورد به شدت موفق عمل میکنه

  3. من هیچ وقت محصولات اپل رو نداشتم ولی باشون کار کردم. برای کسانی که میخوان از نرم افزارهای crack شده استفاده کنند، هیچ فرقی نداره که استیو جایز انحصار طلبه یا نه. من منظورم با اونهاست که دزدی نمی کنند. البته ببخشید اینجوری گفتم ولی غیر از این هم نیست.

  4. کسانی که اعتقاد دارند آقای جابز ؛؛؛گاف؛؛؛؛ داده اگر یکی از محصولات این شرکت رو داشتند هر چی وسیله دیگه ای غیر این شرکت بود رو می نداختند توی چاه توال…..

    از قدیم گفته اند: گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بو میده.

  5. ا چرا نظرا به جای اینکه بالا به پایین ظاهر شن از پایین به بالا مرتب میشن؟
    اینم نوآوریه شهاب جان؟

  6. من دوست دارم مثل اون فکر کنم
    ایران به سنت شکن بیشتر از هر جای دیگری احتیاج داره
    اگر اونها سنت شکنی رو برای رفع نیاز های اقتصادیشون لازم دارن
    ایران شنت شکنی رو برای زنده موندن نیاز داره
    برای زندگانی نه زنده مانی
    بچه ها بجنبید
    کمی به اون ذهناتون تکون بدین
    اینجوری تا ۱۰۰ سال دیگه هم دوران غارنشینی تو ایران تموم نمیشه
    البته غارنشین موبایل به دست

  7. کی دوست داره مثل استیو جابز انحصار طلب باشه؟؟؟
    کی دوست داره مثل استیو جابز با محصول جدیدش، کلی گاف بده؟؟؟
    پس سعی کنید زیاد مثل استیوی فکر نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *